Vinkit Google Ads Display-mainontaan

Display-mainonnalla tarkoitetaan visuaalisia bannerimainoksia, jotka näkyvät miljoonilla Googlen hakukumppaneiden sivustoilla, mobiilisovelluksissa, Gmailissa ja YouTubessa. Mainokset koostuvat tekstien, kuvien ja videoiden yhdistelmistä.

Display mainonnalla voidaan tehokkaasti tavoittaa ostopolun eri vaiheissa olevia asiakkaita ja rakentaa markkinointiputkea, jonka avulla käyttäjiä tuodaan lähemmäksi konvertoitumista.

Tässä artikkelissa:

Display-mainonnan kohdistaminen

Display-mainontaa voi hyödyntää sekä uusille yleisöille brändin tunnettuuden edistämiseksi että olemassa olevien asiakkaiden takaisin houkutteluun eli uudelleenmarkkinointiin. Display-kampanjoissa on useita eri kohdennusvaihtoehtoja ja yleisöjä, joilla voit kohdistaa mainontasi juuri oikeiden asiakkaiden näkyville.

Uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinointi on täsmäiskuase konversioiden lisäämiseen ja yrityksesi kanssa jo vuorovaikutuksessa olleiden aktivointiin. Tällä tarkoitetaan mainosten kohdistamista esimerkiksi ostokoriin tuotteiden lisänneille tai sivustollasi vierailleille. Display-mainonnalla voit saada heidät viemään ostoksen tai muun halutun toiminnon loppuun ja saada heistä siten asiakkaan.

Uudelleenmarkkinoinnissa kannattaa huomioida, että optimoitu kohdistus ei ole päällä, jos haluat nimenomaan mainostaa pelkästään yrityksesi kanssa jo vuorovaikutuksessa olleille. Optimoitu kohdistus nimittäin pyrkii etsimään samankaltaisia ihmisiä ja siten mainosviesti ei välttämättä resonoi heille samalla tavalla kuin yrityksesi jo tunteville käyttäjille.

Lue lisää uudelleenmarkkinoinnista.

Brändin tunnettuus

Voit käyttää Display-mainontaa myös brändisi tunnettuuden lisäämiseen, sillä tämä verkosto on erityisen tunnettu laajasta kattavuudesta. Jos asiakkaasi eivät vielä osaa etsiä yritystäsi hakusanoilla, on Display-mainonta looginen ensimmäinen vaihtoehto ja aloituskohta mainonnalle.

Display-mainokset voi kohdentaa lukuisiin eri käyttäjiin kiinnostuksen kohteiden, ostoaikeissa olevien, elämäntapahtumien, demografisten tietojen ja omien segmenttien perusteella. Tavoitteena brändin tunnettuuden nostamisessa on tehdä houkuttelevaa mainontaa uusille käyttäjille, jotka eivät vielä ole olleet yrityksesi kanssa tekemisissä tai tuntevat sen vielä huonosti. Tällöin mainosviestin tulisi luonnollisesti olla erilainen kuin uudelleenmarkkinoinnissa. Brändin tunnettuuden nostamisessa voi myös halutessaan käyttää optimoitua kohdennusta.

Kuvakaappaus display-mainoksesta puhelimen ruudulla.
Esimerkki Display-mainoksesta

10 vinkkiä Display-mainontaan

1. Mieti mainosviestisi tarkasti

Eri kohderyhmille mainostaessa kannattaa käyttää erilaisia mainosviestejä. Sama mainosviesti ostospolun eri vaiheissa oleville käyttäjille ei todennäköisesti toimi kovin hyvin, joten mieti kenelle olet mainostamassa ja luo osuva viesti mainokseesi sen mukaisesti.

2. Visuaalisuus

Koska Display-mainonta on visuaalista mainontaa, kannattaa kuviin ja videoihin panostaa. Luo siis mainoksesi visuaaliset materiaalit brändisi ilmeen mielessä pitäen ja niin, että se herättää potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen mainoksen nähdessään.

Katso Googlen Display-mainosaineistojen parhaat käytännöt.

3. Valitse tavoitteesi ja hintatarjousstrategiasi oikein

Riippuen siitä mainostatko ostospolun alkupäässä vai loppupäässä oleville asiakkaille, tulee Display-kampanjasi tavoite olla eri. Brändin tunnettuuden lisäämiseen sopii esimerkiksi liikenteeseen tai näyttökertoihin perustuva tavoite ja hintatarjousstrategia kun taas ostospolun loppuupäässä oleville sopii konversioihin pohjautuva tavoite (myynti/liidit) ja hintatarjousstrategia. Lue lisää oikean hintatarjouksen valinnasta blogistamme.

4. Kohdenna tavoitteidesi mukaisesti

Kun olet päättänyt tavoitteesi, etsi kampanjaasi tavoitetta tukevat yleisöt. Jos haluat esimerkiksi tavoitella yritykseltäsi jo ostaneiden kaltaisia ihmisiä, voit lisätä oman datan ja laittaa optimoidun kohdistuksen päälle.

5. Muista myös toimintakutsu eli CTA

Riippuen mainostatko uusille vai yrityksesi kanssa tekemisissä olleille, kannattaa valita erilainen toimintakutsu. Esimerkiksi ostopolun alussa oleville toimiva CTA voisi olla “lue lisää” ja yrityksesi tunteville “osta nyt”.

6. Tavoita asiakkaasi ostospolun eri vaiheissa

Display-mainonnan avulla voit luoda eri ostospolun vaiheisiin kohdennettuja mainosviestejä ja siten tuoda asiakastasi lähemmäksi konvertoitumista. Voit luoda omat kampanjat ostospolun eri vaiheisiin kuten mainosnäyttö, verkkosivuvierailu, tuotesivulla vierailu, ostoskoriin lisääminen, kassalla käyminen, yhteystietolomakkeen lähettäminen tai aikaisempi asiakassuhde.

7. Rajaa mainontaasi

Voit myös halutessasi poissulkea kohdistuksestasi esimerkiksi tiettyjä sovelluksia tai laitteita. Esimerkiksi pelisovelluksista tulee usein vahinkoklikkejä, jotka syövät mainosbudjettiasi ja saattavat tavoittaa äidin sijasta puhelimella peliä pelaavan lapsen. Jos tiedät, että asiakkaasi konvertoituvat ainoastaan tietyllä laitteella, kannattaa mainonta rajata ainoastaan kyseiselle laitteelle.

8. Valitse laskeutumissivusi huolellisesti

Laskeutumissivulla tarkoitetaan sitä sivua verkkosivuillasi, jonne käyttäjä päätyy mainosta klikatessaan. Laskeutumissivun tulisi aina vastata mahdollisimman hyvin mainoksen sisältöä. Jos siis puhut mainoksessasi tietystä palvelusta, kannattaa laskeutumissivuksi valita se sivu verkkosivultasi, jossa palvelusta löytyy eniten tietoa. Sivulla kannattaa olla myös mahdollisimman selkeästi esillä yhteystiedot, lomake tai muu tärkeä toiminto, jotta asiakas ei joudu etsimään niitä erikseen verkkosivuiltasi.

9. Tee A/B testejä

Testaa erilaisia mainosviestejä, kohdennuksia ja muita asetuksia A/B testien avulla. A/B testit eli kokeilut kannattaa toteuttaa vaihtamalla yksi osa mainoksestasi ja seuraamalla kumpi versio toimii paremmin. Näin voit kehittää mainontaasi askel askeleelta paremmaksi.

10. Monipuolinen sisältö

Display mainokset voi tehdä joko responsiivisina mainoksina tai voit myös ladata valmiita mainoksia Google Adsiin Displayn HTML5 ominaisuuden avulla. Hyödyntämällä HTML5-sisältöä ja toistettavaa sisältöä voit kiinnittää sovelluskäyttäjien huomion interaktiivisella ja viihdyttävällä tavalla. Lue lisää HTML5-mainoksista.

Lue lisää Display-mainonnasta tai ota yhteyttä!

Kiinnostaako Display-mainonta?

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle! Voimme miettiä yhdessä, millä tavoin yrityksesi kannattaisi tehdä Display-mainontaa, ja mitkä olisivat mainonnan kustannukset.