Suostumustilan asennus -ohjeet

Google on tehnyt muutoksia mainonnan personointiin ja käyttäjän yksityisyyteen GDPR lain mukaisesti 6.3.2024 alkaen. Google Ads mainostajan tulee ottaa suostumustila eli Consent mode v2 käyttöön Google Adissa ja Analyticsissa jatkaakseen mainonnan tehokasta mittausta. Consent moden avulla käyttäjien yksityisyys pysyy suojassa ja mainostajien tulokset edelleen tarkkoina, sillä Googlen suostumustila pystyy mallintamaan käyttäjien toimintaa verkkosivuilla.

Käytännössä suostumustila toimii niin, että jos käyttäjä hylkää verkkosivun evästeet, Googlelle ei lähetetä tietoa käyttäjästä. Sen sijaan algoritmi pystyy mallintamaan asiakkaan käyttäytymistä evästeet hyväksyneiden käyttäjien datan perusteella ja laskea ne konversioiksi ilman, että käyttäjän yksityisyys vaarantuu.

Suostumustilan käyttöönotto on pakollista, jos haluat jatkaa Google Ads ja Analytics mittausta, mainosten personointia ja uudelleenmarkkinointia. Jos sinulla ei vielä ole suostumustilaa käytössä, nyt on korkea aika laittaa asia kuntoon.

Tässä artikkelissa:

Miten suostumustila otetaan käyttöön?

Ennen kuin aloitat

Mitä tarvitset suostumustilan käyttöönottoon?

  • Oman tai kolmannen osapuolen evästebannerin verkkosivuillesi (katso tästä lista Tag Managerin kanssa integroitavista suostumustenkäsittelyalustoista
  • Pääsyn ja muokkausoikeudet verkkosivuillesi (et tarvitse tätä, jos Tag Manager koodi on jo asennettu verkkosivullesi)
  • Google Tag Manager
Useita eri tapoja suostumustilan asennukseen
6.3.2024 käyttöön tulleen Consent Mode v2 version mukaisesti sinun tulee lisätä kaksi uutta parametriä sivullesi: default ja update consent. Jotta voit toteuttaa tämän, tulee sinulla kuitenkin ensin olla joko oma tai kolmannen osapuolen suostumustyökalu eli evästebanneri käytössä verkkosivuillasi.
 
Consent moden eli suostumustilan voi ottaa käyttöön usealla eri tavalla. Voit ottaa suostumustilan käyttöön asentamalla koodin suoraan verkkosivusi Google tagiin tai lisäämällä koodin Tag Managerin kautta. Tässä artikkelissa kuitenkin käsitellään Tag Managerin avulla asennettavaa suostumustilaa. Tag Managerin kautta voit helposti ottaa käyttöön Googlen tukemien kolmannen osapuolen suostumustyökalujen suostumustilan. Voit myös rakentaa omalle tai käytännössä mille tahansa evästebannerille suostumustilan Tag Managerilla mutta tämä vaatii enemmän aikaa ja on teknisesti hieman haastavampaa. 

Suostumustilan ja evästebannerin asennus Tag Managerilla

Tässä esimerkissä käytämme Cookiebot suostumuksenkäsittelyalustaa mutta vaiheet ja asennus onnistuvat suurinpiirtein samalla kaavalla myös muille suostumuksenkäsittelyalustoille.
 
  1. Consent overview kannattaa laittaa ensin päälle Tag Managerissa. Sen voit tehdä Järjestelmänvalvojan asetuksista Säiliön asetukset osiossa. Paina säiliön lisäasetukset kohdassa päälle “Ota käyttöön suostumuksen yleiskatsaus (BETA)”.
  2. Tuo Cookiebot CMP tagimalli Tag Managerin yhteisömalligalleriasta (Template Gallery). Löydät yhteisömallit menemällä Mallit → Hae yhteisögalleriasta → etsi hakukentällä Cookiebot CMP ja paina Lisää työtilaan.
  3. Seuraavaksi siirry Tagit sivulle ja paina Uusi ja valitse äsken lisäämäsi Cookiebot CMP tagityypiksi.
  4. Nimeä tagisi esimerkiksi Cookiebot
  5. Lisää Cookiebot ID kohtaan Cookiebotin hallintasivulta löytyvä Domain Group ID.
  6. Aseta Default state alla olevan kuvan mukaisesti.

Lisää triggeriksi “Consent initialization – All pages”
Tallenna. Alla esimerkkikuva siitä miltä tagin pitäisi näiden vaiheiden jälkeen näyttää

Lisää muihin Tag Managerissa määrittämiisi “päätageihin” eli esimerkiksi Google tagi tai Facebook Pixel tagiin cookie_consent_update triggeri.

  1. Luo uusi triggeri
  2. Valitse triggerin tyypiksi oma tapahtuma
  3. Lisää triggerin Event name kohtaan cookie_consent_update (kts. alla oleva kuva)
  4. Lisää triggeri kaikkiin päätageihisi
Trigger configuration in Tag manager

Katso eri suostumuksenkäsittelyalustojen ohjeet

Jos sinulla on käytössä joku seuraavista suostumuksenkäsittelyalustoista, kannattaa katsoa tarkemmat alustakohtaiset ohjeet asennukseen alla olevista linkeistä:

Voit myös ottaa suostumustilan käyttöön mille tahansa suostumusbannerille. Katso ohessa oleva video.

Tarkista suostumustilan toimivuus

Voit tarkistaa suostumustilan toiminnan Tag Managerissa.

  1. Mene Tag Manageriin ja paina oikeasta ylälaidasta “Esikatsele”
  2. Siirryt uudella välilehdellä Tag Assistantiin.
  3. Syötä verkkosivusi osoite kenttään ja paina “Connect”.
  4. Siirryt jälleen uudella välilehdellä verkkosivullesi. Tarkista, että verkkosivun oikeassa alalaidassa näkyy Tag Assistantin pop-up ikkuna ja että siinä lukee “Tag Assistant Connected”
  5. Paina evästebannerista hylkää/hyväksy evästeet. Toista nämä ohjeet kaksi kertaa niin, että kokeilet suostumustilan toiminnan molemmilla tavoilla
  6. Palaa Tag Assistant välilehdelle ja paina “Continue”.
  7. Vieritä vasemmanpuoleista sivupalkkia alaspäin niin kauan, että löydät kohdan Consent tai Consent update ja klikkaa sitä.
  8. Valitse Consent sivulla uudelleen Consent kohta (kts. kuva)
  9. Jos default näyttää muiden paitsi security_storage kohdalla “denied” ja On-page update kohdassa valitsemasi evästeasetukset eli jos painoit sivulle siirtyessäsi hyväksy evästeet, tulisi on-page updaten kohdalla lukea granted ja jos taas hylkäsit evästeet, tulisi kohdassa lukea denied.
  10. Suostumustila on
    a) Asennettu onnistuneesti
    b) Tarvitsee asentaa uudelleen tai muokata asetuksia.
  11. Jos tarvitset apua, olemme tukenasi.
Tarkista, että sivulla näkyy tämä pop-up kun testaat suostumustilan toimivuutta

Mitä vaikutuksia suostumustilalla on Google-mainontaan

Niin kuin jo aikaisemmin mainittu, suostumustilan käyttöönotto on pakollista, jos haluat jatkaa Google Ads ja Analytics mittausta, mainosten personointia ja uudelleenmarkkinointia.

Analytics

Suostumustilan pitäisi parantaa mittausta ja sen tehokkuutta ja niin se varmasti tekeekin suurilla yrityksillä. Pienille yrityksille tämä muutos kuitenkin voi aiheuttaa hankaluuksia varsinkin Google Analytics mittauksessa. Google Analytics 4 tarvitsee riittävästi dataa oppiakseen mallintamaan evästeet hylänneiden käyttäytymistä. Tästä puhutaan datakynnyksenä. Toiminnan mallintaminen alkaa sinä päivänä, jolloin Analytics-mittauskokonaisuus täyttää seuraavat ehdot:

  • Suostumustila on käytössä kaikilla sivustojen sivuilla tai kaikissa sovellusnäkymissä.
  • Verkkosivujen suostumustilan käyttöönotossa on varmistettava, että tagit latautuvat, ennen kuin suostumusvalintaikkuna tulee näkyviin, ja että Google-tagit latautuvat kaikissa tapauksissa eivätkä vain silloin, kun käyttäjä antaa suostumuksensa (edistynyt toteutus).
  • Mittauskokonaisuus on kerännyt ainakin seitsemänä päivänä vähintään 1 000 tapahtumaa, joissa oli analytics_storage=’denied’.
  • Mittauskokonaisuudella on ollut ainakin seitsemänä päivänä 28 viime päivän aikana vähintään 1 000 päivittäistä käyttäjää, jotka ovat lähettäneet tapahtumia, joissa oli analytics_storage=’granted’.

Mallin opettamiseen saatetaan tarvita kyseisellä 28 päivän aikavälillä yli seitsemän päivää, joina datakynnys saavutetaan. On myös mahdollista, että edes kerätty lisädata ei riitä Analyticsin mallin opettamiseen.

Google Ads

Google Adsin puolella suostumustila puolestaan toimii yleisesti ottaen mutkitta sekä suurilla että pienillä yrityksillä. Suostumustilan avulla konversiomittauksesi toimii edelleen mallinnuksen avulla ja pystyt jatkamaan personoitua mainontaa ja uudelleenmarkkinointia turvallisesti ja asiakasta vaarantamatta.

Suostumustilan vianmääritys

Jos et saanut suostumustilaa toimimaan, tarkista seuraavat asiat.

Datanmallinnuksen kynnysarvot

Google on määrittänyt datanmallinnukseen tietyt kynnysarvot turvaamaan asiakkaiden anonymiteettiä. Jos suostumustila ei toimi tai datasi vaikuttaa puutteelliselta, tarvista alla olevasta listasta mallinnuksen kynnysarvot ja vertaa niitä omiin käyttäjämääriisi.

Muita vianmäärityksiä

Suostumustilan käyttöönotossa on paljon huomioon otettavia asioita ja siksi myös moni asia voi mennä vikaan matkan varrella. Katso Googlen listaus erilaisista suostumustilan vianmäärityksistä.

Tarvitsetko apua suostumustilan asennuksessa?

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle! Voimme käydä yhdessä läpi Google-mainontasi ja verkkosivujesi nykyisen tilan ja suositella niiden pohjalta sinulle toimivinta ratkaisua suostumustilan asennukseen.