Retargeting ja remarketing – näin saat lisätehoa markkinointiin

Kuinka moni verkkosivusi kävijä tulee asiakkaaksi ensimmäisellä vierailulla? Jos vastaus on alle 100%, retargeting tai remarketing on hyvä olla mukana digimarkkinoinnin työkalupakissa.

 
Valikko Facebookin mainostyökalussa, jossa valitaan tietolähde erilaisten retargeting tai remarketing -kohderyhmien muodostamista varten.
Mahdollisia retargeting-lähteitä Facebook Ads Managerissa.

Tässä artikkelissa:

Mitä remarketing ja retargeting on?

Retargeting, toiselta nimeltään remarketing, on keino, jolla yrityksesi voi tavoittaa siitä jo valmiiksi kiinnostuneet henkilöt. Kirjaimellinen käännös uudelleenkohdentaminen tai uudelleenmarkkinointi johdattelee paremmin käytännön ääreen: retargeting on mainontaa kohdennettuna niille henkilöille, jotka ovat olleet jossain kosketuksessa yritykseesi – tyypillisimmin nettisivun tai sometilin kautta. Retargeting voidaan toteuttaa yleisesti, esimerkiksi kaikkia verkkosivun aikaisempia vierailijoita tavoitellen, tai kohdennetummin esimerkiksi yksittäistä mainosta klikanneille tai tietyllä alasivulla vierailleille.

Mitä aloittaminen vaatii?

Retargeting ei ole massiivisen mittakaavan projekti aloittaa. Käytännössä sen käynnistämiseksi tarvitsee vain verkkosivut sekä tilin markkinointialustaan, kuten Googleen tai Metaan. Vierailijatietoa keräävät seurantatyökalut tulee olla asennettuna, jotta verkkosivulla vieraillut käyttäjä voidaan tunnistaa. Tieto- ja yksityisyydensuojan vaatimusten täyttämiseksi kannattaa myös varmistaa, että markkinointievästeiden lupakysely on otettu käyttöön.

 

Siis verkkosivut, joille seurantatyökalut ja tiedonkeruulupakysely on asennettu, ovat käytännössä viittä vaille valmiita aloittamaan retargeting-kampanjan. Viimeinen ripaus on tietenkin se, että verkkosivulla käy liikennettä jolle retargeting-mainoksia voidaan tehdä.

 

Redditin mainostyökalun custom audience -luontivalikko, jossa voidaan luoda retargeting tai remarketing -kohdeyleisöitä markkinointikampanjoita varten.
Retargeting-yleisön luominen esimerkiksi Redditissä on nopeaa ja yksinkertaista, mikäli seurantapikseli ja konversiopisteet ovat asennettuna.

Miksi retargeting toimii?

Retargeting ja remarketing on tehokasta siksi, että se on kohdistuu ostoprosessissa pidemmällä oleville potentiaalisille asiakkaille, joilla matka konversioon on lyhyempi. Muita syitä tehokkuuteen ovat:

  • Toisto
    Varmista, että viestisi menee varmasti perille. Yhden vierailun jälkeen käyttäjä ei välttämättä edes muista yrityksesi nimeä, mutta toistojen kasvaessa muistikuva vakiintuu.
  • Luotettavuus
    Jokainen mainosnäyttö ja verkkosivuvierailu on uusi askel potentiaaliseen asiakassuhteeseen. Jokainen positiivinen kosketuspiste kasvattaa tietoisuutta ja luottamusta, ja remarketing mahdollistaa kosketuspisteiden lisäämisen.
  • Muistutus aikomuksista
    Osa vierailijoista saattaa jo vetää ostohousuja jalkaan ensimmäisellä vierailulla, mutta prosessi jää jostain syystä kesken. Retargeting muistuttaa heitä viemään toiminnon loppuun.

Uudelleenmarkkinointi voi näin ollen tarjota oivan mahdollisuuden nopeisiin tuottoihin. Erityisen tuottavaa se voi olla, jos verkkosivulla on ollut runsaasti liikennettä, mutta remargeting on jäänyt tekemättä: tällöin hyödyntämätöntä potentiaalia on runsaasti käyttämättä, ja remarketing-kampanjan ottaminen käyttöön mahdollistaa potentiaalisen myynnin muuttamisen todelliseksi myynniksi. Esimerkiksi ostoskoriin tai kassalle lopetetut verkkosivuvierailut ovat otollisia remarketing-kohteita, sillä pitkälle edenneitä vierailijoita voidaan konvertoida kaikista matalimmalla kynnyksellä. (Tässä oletetaan, että alustojen seurantatyökalut ovat olleet asennettuna.)

Mitkä ovat parhaat remarketing-strategiat?

Kanavastrategia

Remarketing on tehokkainta useassa kanavassa tehtynä, koska silloin se tavoittaa halutut käyttäjät todennäköisimmin. Esimerkiksi Google Display-remarketing kampanja jo itsessään mahdollistaa uudelleenmarkkinoinnin Googlen Display-verkostossa. Tämän lisäksi käytännössä kaikissa sosiaalisen median kanavissa voi tehdä retargeting-kampanjoita. Yleensä ainakin Meta (Facebook & Instagram) kannattaa ottaa Googlen pariksi remarketing-kampanjoihin.

Sisältömarkkinointi

Suosittu strategia uudelleenmarkkinointiin on käyttää sisältömarkkinointia “magneettina” remarketing-yleisön kasvattamiseksi: kiinnostavalla orgaanisella tai maksetulla sisällöllä saadaan edullista ja kiinnostunutta liikennettä verkkosivulle. Nämä liidit voidaan sen jälkeen ottaa osaksi uudelleenmarkkinointiputkea, jossa heistä hiotaan asiakkaita toistojen ja erilaisten sisältöjen avulla.

Markkinointiputki

Remarketing mahdollistaa pitkien, yksityiskohtaisten uudelleenmarkkinointiputkien luomisen. Putken alku voi olla laajempaa yleisöä kosiskelevaa tai useampaa tarkasti rajattua aihetta käsittelevää sisältömarkkinointia. Matkan varrella ja toistojen kautta yleisölle voidaan kertoa erilaisia myyntiargumentteja, ja putken eri vaiheisiin edenneille käyttäjille voidaan esittää erilaisia mainoksia. Tai verkkokaupassa uudelleenkohdistusta voidaan esimerkiksi tehdä tietyn tuotteen katselun perusteella. Kokonaisuus voi olla työläs rakentaa, mutta hyvin toimiva uudelleenmarkkinointiputki on monelle yritykselle varmasti se tehokkain digimarkkinointityökalu.

Kassan ja ostoskorin hylkääjät kohderyhmänä

Kun remarketing-kampanjan kohteena on kassan ja ostoskorin hylkääjät, tavoitat pitkälle myyntiputkilossa edenneet käyttäjät ja muistutat heistä ostoaikeista. Tämä on usein kaikista tuottoisin remarketing-kohderyhmä. Käytännössä kassan ja ostoskorin hylkääjien tavoittelu onnistuu usein yksinkertaisesti URL-uudelleenkohdennuksella.

Tarvitsetko apua markkinoinnissa?

Kaupallinen tarjoaa kattavat ja räätälöidyt digimarkkinoinnin palvelut kaiken kokoisille yrityksille myös retargeting-kampanjoiden osalta. Palvelutarjontaamme kuuluu esimerkiksi: 

  • Seurantapikseleiden käyttöönotto ja testaus
  • Konversiopisteiden asettaminen haluttuihin kohteisiin verkkosivulla
  • Retargeting-kohderyhmien tekeminen
  • Retargeting-mainoskampanjoiden suunnittelu ja toteutus aina sisällöntuotannosta julkaisuun asti 

    Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle!