Palvelut

Somemainonta

Sosiaalisen median markkinoinnilla tavoittaa ihmisiä laajoina joukkoina tai tarkkoina kohderyhminä.

Somemarkkinoinnilla kasvatat tietoisuutta ja kysyntää

Sosiaalisen median markkinoinnilla voit tavoittaa lähes kenet tahansa ja vieläpä useasta kanavasta samaan aikaan. Somemarkkinointi on erittäin kustannustehokas tapa saada yrityksen tunnettuus kasvamaan mainosnäytöillä ja verkkosivun liikenteellä.

Kaksi asiaa tekevät sosiaalisen median markkinoinnista välttämättömän osan jokaista digimarkkinointistrategiaa: a) mahdollisuus kohdentaa markkinointi erittäin tarkasti esimerkiksi kiinnostuksen, sijainnin tai aikaisemman toiminnan mukaan ja b) markkinointialustojen tehokkaat algoritmit, jotka oikein hyödynnettyinä takaavat, että markkinointi on mahdollisimman tehokasta ja tuloksellista.

Käytännössä sosiaalisen median mainokset näkyvät yleensä alustan syötteessä yhdessä muiden julkaisujen kanssa. Koska syötettä seurataan mielenkiinnolla, myös siellä sijaitsevat mainokset saavat ihmisten huomion. Mainokset ovat yleensä kuva- video- tai kuvakarusellimuodossa, hieman alustasta riippuen.

Tunnetuin ja käytetyin sosiaalisen median markkinoinnin alusta Suomessa ja maailmalla on Meta, jonka tunnetuimmat sosiaaliset mediat ovat Facebook ja Instagram. Muita suosittuja sosiaalisia medioita ovat esimerkiksi TikTok, LinkedIn, Snapchat, Reddit, X (entinen Twitter) ja YouTube. Eri kanavien käyttäjäkunta, hinta sekä parhaat mainontakäytännöt ovat tietenkin erilaisia ja eri kanaville kannattaakin aina laatia omat strategiansa.

Esimerkkejä Facebook -ja Instagram -mainoksista

Visa Valkonen

10 hyvää syytä tehdä somemainontaa

  1. Kohdennettavuus

    Sosiaalisen median mainonta mahdollistaa tarkan kohdentamisen haluttuun kohdeyleisöön demografisten tietojen, kiinnostusten ja käyttäytymisen perusteella, mikä kasvattaa mainonnan tehokkuutta. 

  2. Uusien asiakkaiden hankinta

    Sosiaalinen media on paras paikka tehdä yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi tunnetuksi laajalle yleisölle. Mainosten näyttökerrat ovat edullisia ja nopea, yksinkertainen viesti muutaman kerran toistettuna menee perille haluamallesi yleisölle. Oli kohderyhmäsi sitten kotikaupunkisi, koko Suomi tai koko maailma, saat viestisi kuuluviin kustannustehokkaalla tavalla. Lisäksi esimerkiksi Metan markkinointialustalla saat samalla vaivalla mainoksesi näkymään Facebookin lisäksi myös Instagramissa ja Messengerissä.

  3. Joustavuus ja optimointi

    Somemarkkinointikampanjat ovat oivallisia työkaluja siksi, että niillä voidaan testata esimerkiksi eri mainoslauseita, kuvia, kohdeyleisöjä ja konversiotavoitteita hyvin edullisesti. Ei siis tuhansien eurojen sijoitusta kampanjaan, jonka huomataan jäävän tavoitteista jo ensimmäisen viikon jälkeen. Useimmilla alustoilla on muutenkin mahdollista syöttää kampanjaan useampi vaihtoehtoinen mainosteksti ja -kuva, jolloin algoritmi alkaa optimoida parasta kuva- ja tekstiyhdistelmää toteutuneiden tulosten perusteella.

  4. Mitattavuus

    Sosiaalisen median mainonta tarjoaa valtavasti reaaliaikaista tietoa ja usein aluistoilla löytyy myös valmiit tilasto- ja analyysityökalut kampanjoiden seuraamiseen ja kehittämiseen. Näyttökerrat ja klikit suhteutettuna toteutuneeseen budjettiin tarjoavat tietoa yksinkertaisessa muodossa mainoksen kattavuudesta ja kiinnostavuudesta. Myös eri mainostekstien, kuvien ja videoiden keskenään vertailu tuottaa arvokasta informaatiota siitä, mikä viesti ja sisältö toimii millekin yleisölle.

  5. Seuranta ja uudelleenkohdentaminen eli retargeting

    Ehdottomasti tehokkain tapa kasvattaa yrityksesi myyntiä somemarkkinoinnin avulla on hyödyntää seurantaa ja uudelleenkohdentamista. Voit luoda alustoille mainoksia, jotka näkyvät esimerkiksi vain verkkosivulla käyneille käyttäjille, aikaisemmille asiakkaillesi, tai niille, jotka aikaisemmin lisäsivät jotain ostoskoriin mutta eivät ostaneet. Voit siis tavoittaa eri viesteillä ostopolun eri vaiheissa olevia potentiaalisia asiakkaita ja siten kohdentaa mainoksesi mahdollisimman puhuttelevasti ja yksilöllisesti.

  6. Nopeus

    Mainokset voivat näkyä somealustalla jo minuuteissa niiden julkaisemisen jälkeen. Vaikka pääsääntöisesti somemainontaa kannattaa tehdä pitkäjänteisesti, se sopii myös vaikkapa lyhytkestoisen alennusmyynnin näkyvyyden buustaamiseen.

  7. Tehokkaat algoritmit

    Sosiaalisten medioiden markkinointialgoritmit perustuvat massiiviseen määrään dataa yhdistettynä tekoälyyn ja koneoppimiseen. Niillä on yksi tavoite: tehdä markkinoinnista mahdollisimman tehokasta. Markkinoijan ei siis tarvitse tietää kaikkea valmiiksi potentiaalisesta asiakkaasta, vaan mainoksista kertyy jatkuvasti dataa, jota algoritmi hyödyntää saavuttaakseen mahdollisimman paljon kampanjaan valittuja tuloksia.

  8. Kilpailuetu

    Vaikka somemainonta ei ole enää harvinaisuus, se on silti edelleen keino erottautua kilpailijoista omalla alalla. Käyttävätkö kilpailijasi somemainontaa? Eivät? Sinulla on mahdollisuus saada kilpailuetu näkyvyydessä. Käyttävät? Kilpailuetu on heillä.

  9. Tuloksellisuus

    Sosiaalisen median kampanjoissa voit valita haluamasi tavoitteen, esimerkiksi mainosnäytöt, klikkaukset, liidit tai konversiot. Mainosbudjetti kohdistuu aina haluamiesi tavoitteiden maksimointiin.

  10. Kaikille löytyy oma somepaletti

    Someissa on suuria keskinäisiä eroja, eikä jokaisessa kanavassa tarvitsekaan olla läsnä. Sopivan paletin löytäminen vaatii testailua ja alustojen tuntemista, mutta laadukas mainonta useammassa kanavassa tehostaa markkinoinnin kokonaistehoa.

Somemarkkinoinnin hinta

Somemarkkinoinnissa maksetaan yleensä mainosnäytöstä, tai joissain tapauksissa klikkauksesta. Hinnassa on vaihtelua esimerkiksi alustan, toimialan ja kohderyhmän koon mukaan. Näyttökertojen hintaa mitataan CPM -luvulla, joka tarkoittaa tuhannen näyttökerran hintaa. Esimerkiksi Metan alustoilla Facebookissa ja Instagramissa hinta saattaa liikkua muutaman euron ja kymmenen euron välillä kun taas LinkedInissä tuhat näyttökertaa saattaa maksaa yli 20 euroa. Redditissä hinta voi olla vain kymmenen senttiä.

Pelkkä näkyvyys on kuitenkin vajavainen mittari ja vaikka käytännössä raha vaihtaisi omistajaa mainosnäytön toteuduttua, yleensä kuitenkin mainoksen todellista hintaa mitataan esimerkiksi klikkauksen hinnalla (CPC) tai konversion hinnalla. Näissä mainoksen laatu ja osuvuus vaikuttaa hintaan. Tässä muutamia merkityksellisimpiä seikkoja mainoksen tuloskohtaisen hinnan kannalta:

  • Mainosten klikkausprosentti (Click Through Rate, CTR). Korkea klikkausprosentti kertoo siitä, että mainos herättää mielenkiinnon ja saa katsojan haluamaan lisätietoa. On tottakai myös klikkien kannalta kustannustehokkaampaa saada tuhannella näyttökerralla kymmenen klikkausta yhden sijaan.
  • Tavoitteiden toteutumisen määrä. Jotta algoritmi saa kiinni siitä, millaisille ihmisille mainos kannattaa kohdentaa, on syytä valita tavoite ja budjetti, jolla toteutuneita tavoitteita saadaan jo kampanjan ”oppimisvaiheessa”.
  • Kohderyhmä. Sekä kohderyhmän koko että mainoksen kohdennuksen onnistuminen vaikuttaa kampanjan onnistumiseen. Varsinkin pienten kohderyhmien tavoittaminen on yleensä kalliimpaa.

Miten aloittaa somemarkkinointi?

  1. Ensimmäinen askel markkinoinnin aloittamisessa on määritellä tavoitteesi. Haluatko lisätä verkkosivustosi liikennettä, kerätä enemmän liidejä, kasvattaa verkkokauppasi myyntiä tai parantaa brändisi tunnettuutta? Tavoitteesi määrittää sen, millaisia tavoitteita sinun tulisi käyttää ja millaisia kampanjoita ja mainoksia sinun tulisi luoda.
  2. Toinen askel on luoda yksi tai useampi kohderyhmä. Voit kohdentaa mainoksesi esimerkiksi iän, sijainnin tai kiinnostuksen kohteiden mukaan. Tässä vaiheessa on myös hyvä valmistella verkkosivun ja somealustan välinen seuranta, jotta saat kerättyä enemmän tietoa ja luotua myöhemmin esimerkiksi uudelleenkohdistuskohderyhmiä.
  3. Kolmas askel on luoda mainoksia. Hyvä mainos vastaa käyttäjän kysymykseen tai tarpeeseen ja houkuttelee heidät klikkaamaan. Mainoksessa yleensä löytyy kuva- tai videosisältö tekstisisällön lisäksi. Valitse myös verkkosivuiltasi mainoksellesi laskeutumissivu, joka vastaa mainoksen sisältöä.
  4. Neljäs askel on asettaa budjetti. Alustoilla voit määrittää päivittäisen maksimibudjetin mainoskampanjalle tai elinkaaribudjetin koko kampanjalle. Suurimmassa osassa somealustoja voit myös määrittää maksimibudjetin klikkauksen hinnalle.
  5. Viimeinen askel on seurata ja optimoida kampanjoita. Kampanjan statistiikkaa somealustan mainostajatyökalussa tutkimalla voit nähdä mitkä mainokset toimivat parhaiten. Tämän tiedon avulla voit jatkuvasti optimoida mainoksiasi, ja näin saada parhaan mahdollisen tuoton investoinnillesi (Return on Investment, ROI).

Tehokasta ja edullista digitaalista mainontaa

Käytännössä lähes jokaisen yrityksen on kannattavaa tehdä somemainontaa, sillä se on erittäin kustannustehokas tapa lisätä verkkosivuston näkyvyyttä ja saada enemmän asiakkaita. Sosiaalisessa mediassa yrityksesi viestiä voidaan jakaa kohdennettuna haluamallesi yleisölle erittäin kustannustehokkaasti ja tavoitehakuisesti. 

Somemainonnan rakentaminen ja optimointi saattaa tuntua monimutkaiselta, mutta useimpien yritysten ei kannata jättää sosiaalisen median potentiaalia hyödyntämättä. Jos yrityksessäsi ei ole aikaa ja resursseja perehtyä asiaan, palvelu kannattaa ostaa digimarkkinoinnin ammattilaiselta. Kaupallinen.fi tarjoaa kattavia palveluja myös somemainonnassa. Kun aloitamme yhteistyön, etenemme yleensä sauraavien vaiheiden mukaisesti:

  • Liiketoimintaan, toimialaan ja verkkosivuihin tutustuminen
  • Tavoitteiden määrittely
  • Markkinointisisällön luominen
  • Mainonnan rakentaminen
  • Mainonnan tulosten seuranta ja optimointi

Viimeinen vaihe on tärkeä, sillä somemarkkinointi ei ole kertaluonteinen toimenpide, vaan toimii parhaiten pitkän aikajänteen kehittämisellä. Tuloksia on jatkuvasti analysoitava ja mainoksia optimoitava parempien tulosten saavuttamiseksi. Asiantuntevasti tehtynä sosiaalisen median markkinointi voi olla erittäin tehokas työkalu verkkonäkyvyyden lisäämisessä ja myynnin kasvattamisessa.

Somemainonnan palvelut Kaupallisella

  • Somemarkkinoinnin paketti, sisältäen mainossisällöt, tilien luomisen, seurantapikseleiden asentamisen, kampanjoiden tekemisen ja niiden seurannan ja optimoinnin
  • Somemainonnan auditointi kehitysehdotuksineen
  • Kilpailija- ja kohderyhmäanalyysi ja strategian luominen
  • Laskeutumissivujen/verkkosivujen sisällöntuotanto
  • Räätälöidyt palvelukokonaisuudet

Kiinnostaako somemainonta?

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle! Voimme jutella ja miettiä yhdessä, missä kanavissa ja millä tavoin yrityksesi kannattaisi tehdä somemainontaa, ja mitä luokkaa olisivat mainonnan kustannukset.