Palvelut

Smart-mainonta

Smart-mainonta on aloitteleville mainostajille tarkoitettu helppo tapa päästä esille Googlen verkostoihin. Kun mainonnan optimoimiseen halutaan enemmän kontrollia, on siirryttävä Asiantuntija-tilaan.

Smart-mainonta

Smart-kampanja eli Älykäs kampanja on Google Adsin “oletus”kampanjamuoto, joka tulee automaattisesti käyttöön jo Google Ads -tilin luomisen yhteydessä ellei tätä vaihetta erikseen ohiteta tiliä perustettaessa. Smart-kampanjan luominen onkin helppoa ja kestää vain muutaman minuutin. Smart-kampanjat, jotka hyödyntävät automaatiota, eivät myöskään vaadi suurempaa optimointia tai ylläpitoa. Siksi tämä kampanjamuoto onkin tarkoitettu Google-mainontaan vasta tutustuville ja sitä aloitteleville yrityksille.

Smart-kampanjamuoto on helppo tapa aloittaa mainostus Google Adsissä, jos kokemusta Google Ads -markkinoinnista ei vielä ole. Smart-kampanjat näyttävät mainoksia Google Haussa, Google Mapsissa, YouTubessa, Gmailissa ja muilla Googlen kumppanisivustoilla. Voit valita tavoitteeksi esimerkiksi asiakaspuheluja, käyntejä toimipisteeseesi, verkkosivustomyyntiä, liidejä tai katselukertoja YouTubessa tai kumppanisivustoilla. Näitä Google Ads pyrkii tavoittamaan tekoälyn ja automaation avulla.

Miten Smart-mainonta toimii?

Smart-mainonnan käyttöönottoon kuluu noin 15 minuuttia. Alkuun luot oman mainoksesi, jota varten sinun tulee syöttää kampanjatavoite, budjetti, demografiset tiedot, toimipaikkatiedot ja muutamia avainsanateemoja. Kun mainoksesi on valmis ja yritykseesi liittyvillä termeillä tehdään hakuja, mainos voi näkyä hakutulosten ylä- tai alapuolella.

Smart-kampanjaa käyttäessäsi maksat siitä, jos joku klikkaa mainostasi tai katsoo 30 sekuntia videomainoksestasi. Jos videomainoksesi on alle 30 sekuntia pitkä, maksat jos joku katsoo sen kokonaan.

Smart-kampanjoita käyttäessä kannattaa huomioida, että niissä on hyvin rajalliset mahdollisuudet eri työkaluihin ja asetuksiin. Tämän vuoksi onkin useimmiten suositeltavaa käyttää Asiantuntija-tilaa, jota käsitellään tarkemmin seuraavassa kappaleessa.

Älykäs-tila (Smart Mode) vs Asiantuntija-tila (Expert Mode)

Jos olet Google Ads -tilin perustaessasi luonut Smart-kampanjan tilillesi, on Google Adsin käyttöliittymä automaattisesti Smart-tilassa, joka on yksinkertaistettu näkymä Google Adsista ja jonka avulla voit hallita ainoastaan Smart-kampanjoitasi. Kaikki kampanjat, jotka luot Smart-tilassa ollessasi ovat automaattisesti Smart-kampanjoita.

Jos haluat aloittaa tavoitteellisemman Google Ads -mainonnan, tulee sinun siirtyä Asiantuntija-tilaan. Tämän voit toteuttaa seuraavasti:

1. Kun olet kirjautunut Google Ads ‑tilillesi, klikkaa oikeasta yläkulmasta asetuskuvaketta Google Ads | Työkalut.
2. Valitse Siirry Asiantuntija-tilaan.

Kun olet siirtänyt Google Ads -tilisi Asiantuntija-tilaan voit ottaa käyttöön muita Google Adsin kampanjamuotoja kuten Haku (Search), Performance Max, Demand Gen, YouTube, Display tai vakiotyyppinen Shopping.

Jos tarvitset apua Asiantuntija-tilaan siirtymisessä ja uuden, tavoitteellisemman mainonnan aloittamisessa, voit olla meihin yhteydessä ja toteutamme mainontasi aina konversioseurannan asennuksesta kampanjoiden luontiin ja optimointiin asti.

Visa Valkonen

Miksi Asiantuntija-tilaan siirtyminen kannattaa?

Vaikka Smart-kampanja onkin helppohoitoinen ja nopea tapa saada mainoksesi näkyville Googlen verkostoihin, on Google Adsissa huomattavasti tehokkaampia kampanjatyyppejä saatavilla.

Asiantuntija-tilassa voidaan luoda itse juuri ne konversiopisteet (eli asiakkaan verkkosivuilla tai sovelluksessa suorittamat toimenpiteet kuten yhteystietolomakkeen lähetys tai ostos), joita halutaan seurata. Asiantuntija-tilassa myös eri kampanjamuotojen, hintatarjousstrategioiden, tekoälyn, yleisöjen ja muiden Google Adsin kattavien asetusten avulla mainokset saadaan näkymään juuri oikeille ihmisille, juuri oikeaan aikaan. Smart-kampanjassa nämä asetukset ovat hyvin rajalliset, minkä vuoksi mainosten kohdennus ei ole kovinkaan tarkkaa. Tämä puolestaan voi saada mainonnan tuntumaan turhalta ja kalliilta, kun mainosbudjetit valuvat hukkaan ja tulosten seuranta on parhaimmillaankin hataraa.

Siirry siis kanssamme Asiantuntija-tilaan ja tehokkaampaan mainontaan!

Smart-mainonta tavoitteellisemmaksi Google-mainonnaksi - asiantuntijamme voivat auttaa

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle! Voimme keskustella ja miettiä yhdessä, millaista Google-mainontaa juuri sinun yrityksesi kannattaisi tehdä.