Palvelut

Instagram-mainonta

Instagram-mainonta tavoittaa ja sitouttaa asiakkaat myynnin ja tunnettuuden lisäämiseksi.

Instagram-mainonnalla lisää tietoisuutta ja kysyntää

Facebookin emoyhtiön Metan omistamalla Instagramilla on Suomessa yli kaksi miljoonaa ja globaalisti noin kaksi miljardia käyttäjää. Se on YouTuben ja Facebookin jälkeen Suomen 3. suosituin sosiaalinen media. Instagram-mainos on siis tehokas tapa saada laajaa näkyvyyttä, oli markkina-alue sitten Suomi tai koko maailma.

Tavoittavuuden lisäksi Instagram-mainonta tarjoaa mainostajille Facebookin edistyneen mainosalustan, joka ehkä onkin arvokkainta, jota Meta mainostajille tarjoaa. Alustan kaksi tärkeintä mahdollisuutta ovat 1. mahdollisuus kohdentaa markkinointi erittäin tarkasti esimerkiksi kiinnostuksen, sijainnin tai aikaisemman toiminnan mukaan ja 2. tehokas algoritmi, joka hyödyntää massiivista datamäärää ja koneoppimista parhaiden tulosten aikaansaamiseksi.

Facebook-mainonnan tavoin myös Instagram-mainontaa voi tehdä erilaisille sijoitteluille ja eri muodoissa, tai antaa mainoskoneiston optimoida sijoittelut. Mahdollisia mainossijoitteluja Instagramissa ovat syöte, kelat, tutki-osio ja tarinat. Mainokset siis näkyvät niitä selatessa tavallisten julkaisujen seassa. Facebookin mainostyökalussa, jossa Instagram-kampanjat luodaan, voi sijoitteluita lisätä myös Facebookin tai Messengerin puolelle. Instagram-mainoksia voi tehdä kuva-, video- tai karusellimuotoisina. TikTokin suosion myötä Metan alustat, varsinkin Instagram, ovat viime aikoina panostaneet lyhytvideoformaattiin, ja se on usein ollut suositeltu mainosmuoto. Mainoksen mediasisällön lisäksi niissä on usein näkyvissä mainostajan nimi, mainosteksti, otsikko sekä toimintokutsu. Instagram-mainokset eroavat Facebook-mainoksista eniten siten, että mediasisältö (kuva, karuselli tai video) on mainoksessa paljon keskeisemmässä osassa, kun taas teksti voi jäädä pienemmälle huomiolle.

Kuten todettua, Instagramin omistaja Meta omistaa myös Facebookin, joka osaltaan lisää markkinoinnin kattavuutta. Monikanavaiseen somemarkkinointiin pääsee siis jo pelkillä Metan palveluilla.

Esimerkkejä Facebook -ja Instagram -mainoksista

Visa Valkonen

10 hyvää syytä tehdä Instagram-mainontaa

  1. Sitoutuneet käyttäjät

    Instagramin käyttäjät ovat erittäin sitoutuneita, ja alusta tarjoaa korkeamman vuorovaikutusasteen kuin monet muut sosiaalisen median verkostot. 

  2. Visuaalinen vetovoima

    Instagram on suunniteltu visuaaliseen tarinankerrontaan, mikä tekee siitä täydellisen alustan tuotteidesi ja palveluidesi esittelyyn. Hyödynnä tätä ominaisuutta luovalla ja huolellisesti tehdyllä mainossisällöllä.

  3. Mukaan lyhytvideotrendiin

    TikTokin myötä suuri osa sosiaalisen median käyttäjistä on alkanut selata kuvasisällön sijaan lyhytvideoita. Hetkellisesti TikTok oli ylivoimaisesti vetovoimaisin alusta lyhytvideoille, mutta Meta oli nopea reagoimaan. Instagramin Reels -lyhytvideot ovat vakiinnuttaneet paikkansa suosituimpien videosyötteiden joukossa, eivätkä käyttäjät ole hylkäämässä Instagramia TikTokin vuoksi. Instagram-markkinoinnilla pääsee mukaan lyhytvideotrendiin samalla hyödyntäen Metan huipputehokkaita mainostyökaluja ja algoritmejä.

  4. Tavoita mobiilikäyttäjät

    Siinä missä Facebookia selaillaan tasaisemmin sekä puhelimella että tietokoneella, Instagram on ensisijaisesti mobiilikäyttäjille suunnattu sovellus. Mobiilikäyttäjät ovat usein myös tuloksellisin markkinoinnin kohde.

  5. Instagram Shopping

    Instagramin Shopping-ominaisuus tekee tuotteiden ostamisesta suoraan sovelluksesta vaivatonta, joka puolestaan voi lisätä myyntiä ja parantaa käyttäjäkokemusta.

  6. Metan algoritmit

    Instagram-mainonta on tehokasta, koska algoritmit optimoivat mainoksiasi tuottamaan mahdollisimman paljon tulosta mahdollisimman kustannustehokkaasti. Algoritmit hyödyntävät massiivista datamäärää ja koneoppimista, jotta mainoksesi näkyvät juuri oikeassa paikassa, juuri oikeaan aikaan ja juuri oikealle käyttäjälle.

  7. Tehosta orgaanista sisältöäsi

    Jos yritykselläsi on jo orgaaninen presenssi Instagramissa, voit käyttää maksettua mainontaa täydentämään ja kaupallistamaan näkyvyyttä. Vaihtoehtoisesti voit käyttää maksettua mainontaa myös esimerkiksi seuraajien ja sitoutettujen tilien hankkimiseksi, jolloin orgaaniset julkaisusi saavat jatkossa enemmän näkyvyyttä.

  8. Löydä parhaat markkinointisisällöt dynaamisella sisällöllä

    Mikä kuva, mitkä värit tai millainen toimintokutsu toimii mainoksessa parhaiten? Dynaamisen sisällön avulla voit testata erilaisia vaihtoehtoja ja oppia, mikä toimii parhaiten. Voit luoda kampanjaan useamman vaihtoehtoisen luovan sisällön, joista algoritmi alkaa suosia tulosten perusteella parhaita.

  9. Tee muutoksia aina, kun tarvitsee

    Instagram-mainoskampanjaa voi muokata lennosta tai pysäyttää silloin kuin haluaa. Jos tulokset eivät miellytä, kokeile erilaisia vaihtoehtoja tai jos kampanja toimii erityisen hyvin, lisää mainosbudjettia. Muutokset tapahtuvat käytännössä reaaliajassa, joskin luovan sisällön muutokset täytyy Metan ensiksi tarkistaa. Tarkistukseen menee kuitenkin yleensä vain joitain tunteja.

  10. Retargeting eli uudelleenkohdistus

    Metan mainostyökalun avulla tavoitat ne käyttäjät, jotka ovat jo aikaisemmin vierailleet nettisivullasi tai Instagram-profiilissasi. Muistuta kassalla, ostoskorissa tai yhteydenottolomakkeella olleita vierailijoita viemään ostos loppuun. Markkinoimalla jo ostopolussa pidemmälle edenneille käyttäjille saat tuottoa myös muissa kanavissa tehdysta markkinoinnista.

Instagram-mainonnan hinta

Instagram-mainonnassa käytännössä maksetaan mainosnäytöstä. Hinnassa voi olla suuriakin vaihteluita riippuen kohderyhmän koosta, vuodenajasta, toimialasta ja mainoksen laadusta. Näyttökertojen hintaa mitataan CPM -luvulla, joka tarkoittaa tuhannen näyttökerran hintaa. Facebookissa ja Instagramissa eli Metan alustoilla hinta saattaa liikkua muutaman euron ja kymmenen euron välillä.

Pelkkää CPM -lukua ei kuitenkaan kannata jäädä liiaksi tuijottamaan, sillä tulosten takiahan markkinointia tehdään: mainonnan hintaa kannattaa miettiä siis esimerkiksi klikkauksen, liidin tai konversion hinnan kautta. Näissä mainonnan laatu vaikuttaa hintaan. Tässä muutamia merkityksellisimpiä seikkoja mainoksen tuloskohtaisen hinnan kannalta:

  • Tavoitteiden toteutumisen määrä. Jotta algoritmi saa kiinni siitä, millaisille ihmisille mainos kannattaa kohdentaa, on syytä valita tavoite ja budjetti, jolla toteutuneita tavoitteita saadaan jo kampanjan ”oppimisvaiheessa”.
  • Kohderyhmä. Sekä kohderyhmän koko että mainoksen kohdennuksen onnistuminen vaikuttaa kampanjan onnistumiseen. Varsinkin pienten kohderyhmien tavoittaminen on yleensä kalliimpaa. Jos et tiedä mitä kohderyhmää tavoitella, valitse laaja kohdennus ja anna algoritmin hoitaa se puolestasi.
  • Mainossisältö ja laskeutumissivu. Jos tavoitteena on saada vierailijoita suorittamaan verkkosivustollasi tapahtuvia toimintoja, verkkosivun laskeutumissivun täytyy olla yhdenmukainen mainoksen kanssa, selkeä, informoiva ja myyvä. Jos laskeutumissivu herättää enemmän kysymyksiä kuin mihin se vastaa, on turha odottaa suuria tuloksia vaikka Instagram-mainos olisikin täydellinen.

Miten aloittaa Instagram-markkinointi?

  1. Ensimmäinen askel markkinoinnin aloittamisessa on määritellä tavoitteesi. Haluatko lisätä verkkosivustosi liikennettä, kerätä enemmän liidejä, kasvattaa verkkokauppasi myyntiä tai parantaa brändisi tunnettuutta? Tavoitteesi määrittää sen, millaisia tavoitteita sinun tulisi käyttää ja millaisia kampanjoita ja mainoksia sinun tulisi luoda.
  2. Toinen askel on luoda yksi tai useampi kohderyhmä. Voit kohdentaa mainoksesi esimerkiksi iän, sijainnin tai kiinnostuksen kohteiden mukaan. Tässä vaiheessa on myös hyvä valmistella verkkosivun ja Instagramin välinen seuranta, jotta saat kerättyä enemmän tietoa ja luotua myöhemmin esimerkiksi uudelleenkohdistuskohderyhmiä.
  3. Kolmas askel on luoda mainoksia. Hyvä mainos vastaa käyttäjän kysymykseen tai tarpeeseen ja houkuttelee heidät klikkaamaan. Mainoksessa yleensä löytyy kuva- tai videosisältö tekstisisällön lisäksi. Valitse myös verkkosivuiltasi mainoksellesi laskeutumissivu, joka vastaa mainoksen sisältöä.
  4. Neljäs askel on asettaa budjetti. Alustoilla voit määrittää päivittäisen maksimibudjetin mainoskampanjalle tai elinkaaribudjetin koko kampanjalle. Suurimmassa osassa somealustoja voit myös määrittää maksimibudjetin klikkauksen hinnalle.
  5. Viimeinen askel on seurata ja optimoida kampanjoita. Kampanjan statistiikkaa Metan mainostyökalussa tutkimalla voit nähdä mitkä mainokset toimivat parhaiten. Tämän tiedon avulla voit jatkuvasti optimoida mainoksiasi, ja näin saada parhaan mahdollisen tuoton investoinnillesi (Return on Investment, ROI).

Tehokasta ja edullista digitaalista mainontaa

Käytännössä lähes jokaisen yrityksen on kannattavaa tehdä Instagram-mainontaa, sillä se on erittäin kustannustehokas tapa lisätä verkkosivuston näkyvyyttä ja saada enemmän asiakkaita. Sosiaalisessa mediassa yrityksesi viestiä voidaan jakaa kohdennettuna haluamallesi yleisölle erittäin kustannustehokkaasti ja tavoitehakuisesti. 

Instagram-mainonnan kokonaisuuden rakentaminen ja optimointi saattaa tuntua monimutkaiselta, mutta useimpien yritysten ei kannata jättää sen potentiaalia hyödyntämättä. Jos yrityksessäsi ei ole aikaa ja resursseja perehtyä asiaan, palvelu kannattaa ostaa digimarkkinoinnin ammattilaiselta. Kaupallinen.fi tarjoaa kattavia palveluja Instagram-mainonnassa. Kun aloitamme yhteistyön, etenemme yleensä sauraavien vaiheiden mukaisesti:

  • Liiketoimintaan, toimialaan ja verkkosivuihin tutustuminen
  • Tavoitteiden määrittely
  • Markkinointisisällön luominen
  • Mainonnan rakentaminen
  • Mainonnan tulosten seuranta ja optimointi

Viimeinen vaihe on tärkeä, sillä somemarkkinointi ei ole kertaluonteinen toimenpide, vaan toimii parhaiten pitkän aikajänteen kehittämisellä. Tuloksia on jatkuvasti analysoitava ja mainoksia optimoitava parempien tulosten saavuttamiseksi. Asiantuntevasti tehtynä Instagram-markkinointi voi olla erittäin tehokas työkalu verkkonäkyvyyden lisäämisessä ja myynnin kasvattamisessa. Instagramin ja Facebookin lisäksi Kaupallinen tarjoaa markkinointiin myös laajan valikoiman muita somealustoja.

Instagram-mainonnan ja muun somemainonnan palvelut Kaupallisella

  • Somemarkkinoinnin paketti, sisältäen mainossisällöt, tilien luomisen, seurantapikseleiden asentamisen, kampanjoiden tekemisen ja niiden seurannan ja optimoinnin
  • Somemainonnan auditointi kehitysehdotuksineen
  • Kilpailija- ja kohderyhmäanalyysi ja strategian luominen
  • Laskeutumissivujen/verkkosivujen sisällöntuotanto
  • Räätälöidyt palvelukokonaisuudet

Kiinnostaako Instagram-mainonta?

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle! Voimme jutella ja miettiä yhdessä, millä tavoin yrityksesi kannattaisi tehdä Instagram-mainontaa, ja millä tasolla mainonnan kustannukset olisivat.