Palvelut

Hakukoneoptimointi

Optimoimme ja kehitämme verkkopalveluasi siten, että sen näkyvyys hakukoneissa paranee ja sivuille ohjautuu enemmän liikennettä, liidejä ja asiakkaita.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa toimia, joilla pyritään parantamaan verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneiden orgaanisissa, eli maksuttomissa, hakutuloksissa. SEO:n tavoitteena on saavuttaa korkeampi sijoitus hakutuloksissa, mikä voi johtaa suurempaan liikenteeseen ja sitä kautta parempaan konversioasteeseen.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Suurin osa verkkoliikenteestä tulee hakukoneiden kautta. Erittäin suuri osa hakukoneiden käyttäjistä on liikkeellä ostoaikeissa, tai ainakin selvittelemässä ja kartoittamassa tarjontaa. Korkeampi sijoitus hakutuloksissa tarkoittaa enemmän näkyvyyttä, mikä yleensä johtaa suurempaan liikenteeseen ja siten potentiaalisesti myös lisääntyneeseen myyntiin tai muihin konversioihin.

Taitavalla hakukoneoptimoinnilla parannetaan verkkosivustoa ja sen käyttäjäystävällisyyttä ja sitä kautta näkyvyyttä orgaanisissa hakutuloksissa. Tulokset ovat pitkäaikaisia, toisin kuin maksullisessa hakusanamainonnassa, jossa näkyvyys päättyy välittömästi kun kampanjan rahoitus lopetetaan.

Hakukoneoptimointi voi nostaa verkkosivusi orgaanisten hakutulosten kärkeen ilman mainosbudjettia.
Hakukoneoptimointi voi nostaa verkkosivusi orgaanisten hakutulosten kärkeen ilman mainosbudjettia.

Hakukoneoptimoinnin perusteet

  • Avainsanatutkimus

    Avainsanatutkimus on SEO:n kulmakivi. Sen ytimessä on etsiä ja analysoida hakusanoja ja -termejä, joita käyttäjät syöttävät hakukoneisiin. Oikein valituilla avainsanoilla voit parantaa verkkosivujesi näkyvyyttä oman toimialasi hauissa ja houkutella relevantimpaa liikennettä eli potentiaalisempia asiakkaita.

  • Sisällön optimointi

    Sisällön optimointi tarkoittaa sisällön muokkaamista siten, että se vastaa paremmin tavoiteltuihin hakutermeihin. Tämä voi tarkoittaa avainsanojen lisäämistä, otsikoiden ja metatietojen parantamista ja sisällön uudelleenjärjestämistä sekä uuden sisällön tuottamista.

  • Linkkirakentaminen (ulkoinen SEO)

    Linkkirakentaminen, backlinking, on työtä jolla pyritään saamaan muut verkkosivut linkittämään omaan sivuun. Hakukoneet pitävät näitä linkkejä ”suosituksina”, ja ne voivat auttaa parantamaan sivuston sijoitusta.

  • Tekninen SEO

    Tekninen SEO sisältää verkkosivuston tekniset elementit, kuten sivun latausnopeuden, mobiilioptimoinnin ja sivuston rakenteen. Optimoimalla näitä parannetaan sivuston käyttäjäkokemusta, mikä vaikuttaa kävijöiden viipymiseen sivustolla ja sitä kautta hakukonenäkyvyyteen.

Hakukoneoptimoinnin parhaat käytännöt

  1. Käytä otsikoita ja alaotsikoita

    Otsikot ja alaotsikot auttavat sekä lukijoita että hakukoneita ymmärtämään, mistä sivusi sisältö kertoo. Hakukoneet skannaavat sivun otsikot ja alaotsikot läpi yrittäen ymmärtää, mistä tekstissä on kyse. Näin ollen on tärkeää, että kaikki otsikkosi ovat selkeitä ja informatiivisia ja kuvaavat nasevasti käsittelemääsi aihepiiriä.

  2. Tee avainsanatutkimusta

    Avainsanat ovat erittäin tärkeitä SEO:ssa. Sinun tulisi tunnistaa ne avainsanat, jotka parhaiten edustavat alaasi ja kiinnostavat potentiaalisia asiakkaitasi, ja luoda sisältöä niiden ympärille. Tämä parantaa sijoitustasi hakukoneissa ja auttaa houkuttelemaan sivuillesi relevanttia yleisöä.

  3. Luo relevanttia sisältöä

    Sisällön tulee olla informatiivista ja erittäin relevanttia yleisöllesi. Hakukoneet suosivat sisältöä, joka käsittelee aiheita syvällisesti ja helpottaa tiedon saatavuutta. Varmista, että luomasi sisältö auttaa ihmisiä löytämään vastauksia kysymyksiinsä ja antaa heidän tutkia etsimiään asioita helposti. Yksityiskohtaisesti ja kattavasti aihepiiriä käsittelevä sisältö antaa sinulle tarvitsemasi boostin sijoituksiin ja auttaa sinua päihittämään kilpailijasi hakutuloksissa. Huomioi myös, että uuden verkkosisällön, esimerkiksi blogien, tuotannon tulisi olla säännöllistä, sillä Google ja muut hakukoneet suosivat tuoreimpia materiaaleja.

Laajennettu orgaaninen eli maksuton hakutulos
Orgaaninen hakutulos saattaa esittää tekstin osia verkkosivulta, jolloin se saa vielä enemmän näkyvyyttä.
  1. Optimoi sivujen metaotsikot ja metakuvaukset

    Hakukonesijoitusten parantamiseksi on tärkeää, että optimoit sivujen metaotsikot ja -kuvaukset kohdennettujen avainsanojen ja tavoitteiden mukaisesti. Sivusi otsikko ja kuvaus antavat nopean yleiskuvan sivustasi hakukoneille ja tiivistetyn katsauksen sivun sisältöön yleisöllesi. Koska ne ovat ensimmäisiä asioita, jotka hakukoneen käyttäjät näkevät, ne tulisi muotoilla huomiota ja kiinnostusta herättäviksi. Yritä pitää sivun metaotsikko 50-60 merkin pituisena (välilyönnit mukaan lukien) ja kuvaus noin 150-160 merkin pituisena. Näin teksti on sopivan pituinen kaikilla laitteilla, olivatpa ne sitten työpöytä- tai mobiililaitteita.

  2. Optimoi kuvat

    Kuvien merkitystä usein laiminlyödään sivuja luotaessa. Jos optimoit ne hyvin, voit hyödyntää kuvahaun ja houkutella enemmän kävijöitä sen kautta. Tässä on muutamia parhaita käytäntöjä, joita kannattaa noudattaa:
    – Lisää sopivat otsikot kuviisi ja käytä kohdennettuja avainsanoja.
    – Käytä alt-tekstiä kuvaamaan kuvan sisältöä.
    – Vältä ruuhkaisia, sekavia kuvia.
    – Käytä korkearesoluutioisia kuvia, mutta pidä kuvan tiedostokoko mahdollisimman pienenä.
    Kuvien optimointi auttaa sinua välittämään viestisi interaktiivisella tavalla ja mahdollistaa orgaanisen liikenteen lisäämisen.

  3. Käytä sisäisiä linkkejä

    Sisäiset linkit verkkosivustosi eri sivujen välillä parantavat sijoituksiasi hakukoneissa. Ne auttavat hakukoneita arvioimaan sivustosi rakennetta ja sivuhierarkiaa ja osoittavat, että helpotat vierailijoidesi liikkumista sivustolla ohjaamalla asiaan liittyviin tietoihin. Sisäinen linkitys mahdollistaa myös ns. kuolleiden sivujesi liikenteen kasvattamisen hyödyntämällä parhaiten suoriutuvia sivuja. Vältä kuitenkin linkitysvirheitä, sillä ne voivat olla tuhoisia SEO:lle.

  4. Optimoi URL-osoitteet

    URL-osoitteiden rakentaminen on tärkeää SEO:n kannalta. Hyvin rakennettu URL helpottaa navigointia ja antaa hakukoneille käsityksen kyseisen sivun sisällöstä.
    Täydellisen URL:n luomiseksi sinun tulisi huolehtia, että se on lyhyt, loogisesti rakennettu ja avainsanaoptimoitu. Tämä auttaa sivua saamaan parempia sijoituksia verrattuna pidempiin ja sekavampiin URL-osoitteisiin.

  5. Vähennä verkkosivuston latausaikaa

    Google, jolla on suurin markkinaosuus hakualalla, pitää käyttäjäkokemusta yhtenä kriittisimmistä indikaattoreista, joiden pohjalta se määrittää hakutulokset. Kokemukseen vaikuttaa erittäin negatiivisesti, jos sivusto latautuu hitaasti tai mahdollisesti ei aina lataudu ollenkaan. Keskimäärin vierailijat odottavat, että verkkosivusto latautuu kolmen sekunnin kuluessa.
    Sivustosi latausaikaan voivat vaikuttaa monentyyppiset ongelmat, kuten kooditiheys, raskaat kuvat, JavaScript-ongelmat, välimuistiongelmat, tarpeettomat liitännäiset, liialliset uudelleenohjaukset, palvelinten suorituskyky jne. Etsi ongelmat jotka hidastavat latausaikaa ja korjaa ne, jotta voit tarjota erinomaisen käyttäjäkokemuksen.

  6. Hanki laadukkaita backlinkkejä

    Laadukkaiden backlinkkien eli sivustollesi ohjaavien linkkien hankkiminen maineikkailta sivustoilta on erittäin tärkeää SEO:n kannalta. Backlinkit auttavat sinua rakentamaan auktoriteettia omalla alallasi ja parantamaan hakukonesijoituksiasi tavoittelemillasi avainsanoilla. Sinun tulee kuitenkin olla tietoinen muutamista asioista:
    – Vältä linkkien rakentamista spämmäämällä.
    – Vältä sponsoroituja linkkejä.
    – Varmista, että backlinkit eivät ole aiheeltaan irrelevanteilla sivustoilla.
    – Vältä backlinkkejä ei-indeksoitavilta sivustoilta.
    – Varmista, että backlinkkejä ei ole rakennettu käyttämällä ankkurina kohdesivun avainsanaa.
    Lyhyesti sanottuna, yritä välttää toksiset linkit kaikin keinoin. Ne aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä SEO:lle. Varmista, että kaikki backlinkit ovat korkealaatuisia saadaksesi parempia sijoituksia hakukoneissa.

Hakukoneoptimointi on välttämätöntä, jos verkkosivuston näkyvyyttä halutaan parantaa ja orgaanista liikennettä kasvattaa. Avainsanatutkimus, relevantin sisällön luominen, metaotsikoiden ja -kuvausten optimointi, kuvien optimointi, sisäiset linkit, URL-optimointi, latausaikojen vähentäminen ja laadukkaiden backlinkkien hankkiminen ovat kaikki tärkeitä SEO-strategian osasia. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä, jatkuvaa työtä, eikä tuloksia nähdä yhdessä yössä. Kärsivällisellä työllä ja parhaita käytäntöjä noudattaen hakukonesijoitukset paranevat ajan myötä.

SEO-investointi kannattaa

Yrityksissä voidaan tehdä SEO-työtä itse, mutta se voi olla aikaa vievää ja tuntua monimutkaiselta, erityisesti jos kokemusta tai tietotaitoa alalta ei ole. Hakukoneoptimointi vaatii jatkuvaa sitoutumista, jo siksikin että hakukoneiden algoritmit muuttuvat säännöllisesti. Tekniikan puolella tulee jatkuvasti muutoksia, joihin on reagoitava. Sisällön taas on oltava ajankohtaista tai muutoin muut menevät hakutuloksissa edelle. Kaiken tämän vuoksi SEO-työ voi olla haastavaa esimerkiksi yrittäjille, jotka ovat jo kiireisiä varsinaisen liiketoimintansa parissa.

Kun otat yhteyttä SEO-ammattilaiseen, saat käyttöösi henkilön tai tiimin, jolla on laaja kokemus ja asiantuntemus alalta. He pystyvät optimoimaan sivustosi parhaalla mahdollisella tavalla, ja jatkossa pitämään silmällä algoritmin muutoksia ja tekemään tarvittavia päivityksiä. Lisäksi he voivat tarjota esimerkiksi sisältöjen suhteen arvokkaita oivalluksia ja strategioita, joita et välttämättä itse keksisi.

Investointi ammattimaiseen SEO-palveluun voi tuoda merkittäviä tuottoja pitkällä aikavälillä. Parempi näkyvyys hakukoneissa johtaa suurempaan liikenteeseen, joka puolestaan voi johtaa lisääntyneeseen myyntiin ja tuloihin. Vaikka SEO-ammattilaisen palkkaaminen vaatii alkuinvestointia, se voi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin parantuneen näkyvyyden ja tulosten kautta.

Hakukoneoptimoinnin palvelut Kaupallisella

  • SEO-palvelupaketti, sis. avainsana-analyysin, tähän analyysiin pohjautuvaa sisällöntuotantoa, jatkuvan teknisen optimoinnin sekä raportoinnin
  • Hakukoneoptimoinnin auditointi kehitysehdotuksineen
  • Avainsana-analyysi ja sisältöstrategian luominen
  • Sisällöntuotanto verkkosivuille
  • Räätälöidyt palvelukokonaisuudet

Kaipaako verkkosivustosi hakukoneoptimointia?

Jätä nimesi ja numerosi, niin asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä. Voimme yhdessä pohtia, miten Kaupallinen voisi auttaa parantamaan verkkosivujesi näkyvyyttä hakukoneissa.