Palvelut

Facebook-mainonta

Facebook-mainonta tavoittaa ihmiset edullisesti, kattavasti ja kohdennetusti.

Facebook-mainonnalla kasvatat tietoisuutta ja kysyntää

Facebookilla on Suomessa n. 2,4 miljoonaa ja globaalisti noin 3 miljardia käyttäjää. Se on videoalusta YouTuben jälkeen Suomen 2. suosituin sosiaalinen media, globaalisti suosituin. Facebook-mainos on siis varmin tapa tavoittaa lähes mikä tahansa kohderyhmä, ainakin somemarkkinoinnin keinoilla.

Laajan tavoittavuuden lisäksi Facebook-mainonta tarjoaa markkinoijalle edistyneen mainosalustan, joka voi oikein hyödynnettynä räjäyttää myyntiluvut uudelle tasolle. Kaksi tärkeintä mahdollisuutta ovat 1. mahdollisuus kohdentaa markkinointi erittäin tarkasti esimerkiksi kiinnostuksen, sijainnin tai aikaisemman toiminnan mukaan ja 2. tehokas algoritmi, joka hyödyntää massiivista datamäärää ja koneoppimista parhaiden tulosten aikaansaamiseksi.

Facebook-mainontaa voi tehdä erilaisille sijoitteluille ja eri muodoissa, tai antaa mainoskoneiston optimoida sijoittelut. Yleismpiä paikkoja Facebook-mainokselle ovat syöte, kelat ja tarinat. Mainokset siis näkyvät niitä selatessa tavallisten julkaisujen seassa. Hakutulokset, Facebook marketplace sekä erilaiset display-sijoittelut display-verkosto mukaanlukien ovat myös vaihtoehtoja sijoitteluille. Mainoksia voi tehdä kuva-, video- tai karusellimuotoisina. Facebook on viime aikoina panostanut lyhytvideoformaattiin, ja se on ollut alustan itsensä suosittelema mainosmuoto. Mainoksen mediasisällön lisäksi niissä on usein näkyvissä mainostajan nimi, mainosteksti, otsikko sekä toimintokutsu.

Facebook omistaja Meta omistaa myös Instagramin ja WhatsAppin, joka osaltaan lisää markkinoinnin tehokkuutta ja kattavuutta. Monikanavaiseen somemarkkinointiin pääsee ihan jo pelkillä Metan palveluilla.

Esimerkkejä Facebook -ja Instagram -mainoksista

Visa Valkonen

10 hyvää syytä tehdä Facebook-mainontaa

  1. Valtava tavoittavuus

    Maailman suosituin sosiaalinen media on loistava paikka viedä viestiä yrityksestäsi, jos haluat tavoittaa mahdollisimman monta ihmistä.

  2. Kohdenna kenelle haluat

    Jos yritykselläsi on jo selkeitä kohderyhmiä, Facebookin mainostyökalu antaa sinulle eväät kohdistaa markkinointibudjetti juuri heille suunnattuun mainontaan. Facebook-mainosten kohdennus onnistuu esimerkiksi iän, sukupuolen, sijainnin, kiinnostuksen kohteiden tai toimintojen mukaan. Vaihtoehtoja on lukemattomia. 

  3. Löydä tuottavin kohderyhmä

    Jos parhaat kohderyhmäsi eivät vielä ole tiedossa, löytyy Facebookilta ratkaisu siihenkin. Algoritmit optimoivat mainoksiasi tuottamaan mahdollisimman paljon tulosta, joten laajan kohderyhmän kampanjat pystyvät löytämään käyttäjistä suurimman asiakaspotentiaalin ilman manuaalisia kohdennuksia. Tämän jälkeen ostajista voi tehdä esimerkiksi kaksoisolentokohderyhmiä, eli kohderyhmiä, jotka ovat parametreiltään samanlaisia kuin ostajat.

  4. Reaaliaikainen data

    Facebook tarjoaa analyysityökalun mainoskampanjoiden mittaamiseen ja arviointiin. Digimarkkinoinnin yleinen vahvuus on mitattavuus ja mittauksen reaaliaikaisuus: voit arvioida kampanjasi toimivuutta käytännössä reaaliajassa. Jatkuvaan hiomiseen ja optimointiin ei tarvitse sortua, mutta reaaliaikainen data mahdollistaa nopean reagoinnin ja jatkuvan seurannan.

    Lue lisää markkinoinnin mittareista

     

  5. Saavuta parhaat tulokset dynaamisella sisällöllä

    Oletko varma, että tiedät mikä mainoslause tai -kuva toimii Facebookissa muita vaihtoehtoja paremmin? Onneksi dynaamisen sisällön avulla voit käyttää kaikkia vaihtoehtoja. Facebook-mainonta mahdollistaa erilaisten luovien sisältöjen testauksen, jossa algoritmi alkaa suosia toteutuneiden tulosten perusteella parhaita.

  6. Rakenna yksityiskohtainen ostopolku

    Facebookin mukautettujen tavoitteiden avulla voit luoda yksityiskohtaisen ostopolun, jossa potentiaalista asiakasta tai liidiä lämmitetään askel askeleelta kohti ostoa. Aloita esimerkiksi mainosvideon näyttämisellä ja kohdenna jatkomainontaa niille, jotka katsoivat videon yli puoleenväliin tai vierailivat verkkosivullasi. Esitä vaiheittain uusia myyntiargumentteja ja lopuksi kotiuta pitkälle lämmitetyt liidit.

  7. Kustannustehokkuus

    Vaikka Facebook ei ole sosiaalisista medioista halvin, se on silti esimerkiksi perinteiseen mediaan nähden huomattavan edullinen mainosalusta. Facebookin algoritmien tai muiden mainostyökalujen käytöstä ei veloiteta mitään, ja mainostaja maksaa vain saamastaan näkyvyydestä.

  8. Joustavuus ja skaalautuvuus

    Facebook-mainoskampanjoita voi muokata lennosta niin mainosten, kohderyhmien kuin budjetinkin osalta. Lisäksi Facebook sopii mainosalustana loistavasti niin pienille kuin suurillekin yrityksille: olipa viikoittainen markkinointibudjetti 10€ tai 10 000€, Facebook on kannattava kanava näkyvyyden ostamiselle.

    Lue lisää markkinoinnin budjetoinnista

  9. Tehosta orgaanista sisältöäsi

    Jos sinä tai yrityksesi tekee orgaanista sisältöä (ei maksettua näkyvyyttä) Facebookiin, mainonta on oivallinen työkalu a) muuttaa seuraajat ja tykkääjät asiakkaiksi ja b) kasvattaa myös orgaanisen sisällön suosiota ja näkyvyyttä.

  10. Retargeting eli uudelleenkohdistus

    Facebookin avulla tavoitat ne käyttäjät, jotka ovat jo aikaisemmin vierailleet nettisivullasi. Muistuta kassalla, ostoskorissa tai yhteydenottolomakkeella olleita vierailijoita viemään polku loppuun. Facebookin uudelleenkohdistuksella saat parempaa tulosta myös muissa kanavissa tehdyistä mainoskampanjoista.

Facebook-mainonnan hinta

Facebook-mainonnassa käytännössä maksetaan mainosnäytöstä. Hinnassa voi olla suuriakin vaihteluita riippuen kohderyhmän koosta, vuodenajasta, toimialasta ja mainoksen laadusta. Näyttökertojen hintaa mitataan CPM -luvulla, joka tarkoittaa tuhannen näyttökerran hintaa. Facebookissa ja Instagramissa eli Metan alustoilla hinta saattaa liikkua muutaman euron ja kymmenen euron välillä.

Pelkkää CPM -lukua ei kuitenkaan kannata jäädä liiaksi tuijottamaan, sillä tulosten takiahan markkinointia tehdään: mainonnan hintaa kannattaa miettiä siis esimerkiksi klikkauksen, liidin tai konversion hinnan kautta. Näissä mainonnan laatu vaikuttaa hintaan. Tässä muutamia merkityksellisimpiä seikkoja mainoksen tuloskohtaisen hinnan kannalta:

  • Tavoitteiden toteutumisen määrä. Jotta algoritmi saa kiinni siitä, millaisille ihmisille mainos kannattaa kohdentaa, on syytä valita tavoite ja budjetti, jolla toteutuneita tavoitteita saadaan jo kampanjan ”oppimisvaiheessa”.
  • Kohderyhmä. Sekä kohderyhmän koko että mainoksen kohdennuksen onnistuminen vaikuttaa kampanjan onnistumiseen. Varsinkin pienten kohderyhmien tavoittaminen on yleensä kalliimpaa. Jos et tiedä mitä kohderyhmää tavoitella, valitse laaja kohdennus ja anna algoritmin hoitaa se puolestasi.
  • Mainossisältö ja laskeutumissivu. Jos tavoitteena on saada vierailijoita suorittamaan verkkosivustollasi tapahtuvia toimintoja, verkkosivun laskeutumissivun täytyy olla yhdenmukainen mainoksen kanssa, selkeä, informoiva ja myyvä. Jos laskeutumissivu herättää enemmän kysymyksiä kuin mihin se vastaa, on turha odottaa suuria tuloksia vaikka Facebook-mainos olisikin täydellinen.

Miten aloittaa Facebook-markkinointi?

  1. Ensimmäinen askel markkinoinnin aloittamisessa on määritellä tavoitteesi. Haluatko lisätä verkkosivustosi liikennettä, kerätä enemmän liidejä, kasvattaa verkkokauppasi myyntiä tai parantaa brändisi tunnettuutta? Tavoitteesi määrittää sen, millaisia tavoitteita sinun tulisi käyttää ja millaisia kampanjoita ja mainoksia sinun tulisi luoda.
  2. Toinen askel on luoda yksi tai useampi kohderyhmä. Voit kohdentaa mainoksesi esimerkiksi iän, sijainnin tai kiinnostuksen kohteiden mukaan. Tässä vaiheessa on myös hyvä valmistella verkkosivun ja Facebookin välinen seuranta, jotta saat kerättyä enemmän tietoa ja luotua myöhemmin esimerkiksi uudelleenkohdistuskohderyhmiä.
  3. Kolmas askel on luoda mainoksia. Hyvä mainos vastaa käyttäjän kysymykseen tai tarpeeseen ja houkuttelee heidät klikkaamaan. Mainoksessa yleensä löytyy kuva- tai videosisältö tekstisisällön lisäksi. Valitse myös verkkosivuiltasi mainoksellesi laskeutumissivu, joka vastaa mainoksen sisältöä.
  4. Neljäs askel on asettaa budjetti. Alustoilla voit määrittää päivittäisen maksimibudjetin mainoskampanjalle tai elinkaaribudjetin koko kampanjalle. Suurimmassa osassa somealustoja voit myös määrittää maksimibudjetin klikkauksen hinnalle.
  5. Viimeinen askel on seurata ja optimoida kampanjoita. Kampanjan statistiikkaa Facebookin mainostyökalussa tutkimalla voit nähdä mitkä mainokset toimivat parhaiten. Tämän tiedon avulla voit jatkuvasti optimoida mainoksiasi, ja näin saada parhaan mahdollisen tuoton investoinnillesi (Return on Investment, ROI).

Tehokasta ja edullista digitaalista mainontaa

Käytännössä lähes jokaisen yrityksen on kannattavaa tehdä Facebook-mainontaa, sillä se on erittäin kustannustehokas tapa lisätä verkkosivuston näkyvyyttä ja saada enemmän asiakkaita. Sosiaalisessa mediassa yrityksesi viestiä voidaan jakaa kohdennettuna haluamallesi yleisölle erittäin kustannustehokkaasti ja tavoitehakuisesti. 

Facebook-mainonnan kokonaisuuden rakentaminen ja optimointi saattaa tuntua monimutkaiselta, mutta useimpien yritysten ei kannata jättää sen potentiaalia hyödyntämättä. Jos yrityksessäsi ei ole aikaa ja resursseja perehtyä asiaan, palvelu kannattaa ostaa digimarkkinoinnin ammattilaiselta. Kaupallinen.fi tarjoaa kattavia palveluja Facebook-mainonnassa. Kun aloitamme yhteistyön, etenemme yleensä sauraavien vaiheiden mukaisesti:

  • Liiketoimintaan, toimialaan ja verkkosivuihin tutustuminen
  • Tavoitteiden määrittely
  • Markkinointisisällön luominen
  • Mainonnan rakentaminen
  • Mainonnan tulosten seuranta ja optimointi

Viimeinen vaihe on tärkeä, sillä somemarkkinointi ei ole kertaluonteinen toimenpide, vaan toimii parhaiten pitkän aikajänteen kehittämisellä. Tuloksia on jatkuvasti analysoitava ja mainoksia optimoitava parempien tulosten saavuttamiseksi. Asiantuntevasti tehtynä Facebook-markkinointi voi olla erittäin tehokas työkalu verkkonäkyvyyden lisäämisessä ja myynnin kasvattamisessa. Facebookin lisäksi Kaupallinen tarjoaa markkinointiin myös laajan valikoiman muita somealustoja.

Facebook-mainonnan ja muun somemainonnan palvelut Kaupallisella

  • Somemarkkinoinnin paketti, sisältäen mainossisällöt, tilien luomisen, seurantapikseleiden asentamisen, kampanjoiden tekemisen ja niiden seurannan ja optimoinnin
  • Somemainonnan auditointi kehitysehdotuksineen
  • Kilpailija- ja kohderyhmäanalyysi ja strategian luominen
  • Laskeutumissivujen/verkkosivujen sisällöntuotanto
  • Räätälöidyt palvelukokonaisuudet

Kiinnostaako Facebook-mainonta?

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle! Voimme jutella ja miettiä yhdessä, millä tavoin yrityksesi kannattaisi tehdä Facebook-mainontaa, ja millä tasolla mainonnan kustannukset olisivat.