Palvelut

Display-mainonta

Tavoita kohdeyleisösi miljoonilla eri verkkosivuilla ja sovelluksissa.

Mitä on Display-mainonta?

Display-mainonnan avulla tavoitat käyttäjät eri puolella verkkoa. Se on hakukoneiden ja sosiaalisten medioiden lisäksi yksi laajan digimarkkinoinnin peruspilareista. Esimerkiksi Googlen display-verkostoon kuuluu miljoonittain erilaisia verkkosivuja ja applikaatioita, joihin display-mainoksia sijoitellaan. Käytännössä display-mainos on usein verkkosivun reunaan sijoitettu, tekstillä varustettu kuva, jota käyttäjä voi klikata.

Display-mainonnan vahvuus onkin edullisesti saatava näkyvyys ja ulottuvuus ympäri internetiä. Se mahdollistaa mainoksen näyttämisen useaan kertaan eri paikoissa, jolloin tunnettuus, kiinnostavuus ja tehokkuus kasvaa. Pelkkää hakuammuntaa se ei kuitenkaan ole, sillä myös display-mainonnassa voi käyttää erilaisia kohderyhmiä ja kohdennusasetuksia.

Yleisimmin display-markkinoinnista puhuttaessa tarkoitetaan Googlen display-mainontaa, mutta esimerkiksi Microsoftin Bing ja eri mediatalot tarjoavat myös display-mainontapaikkoja omissa verkostoissaan. Google on näistä selvästi laajin ja käytetyin, mutta esimerkiksi Bing saattaa tarjota edullisempaa näkyvyyttä pienemmällä kattavuudella.

Jos teet jo display-mainontaa, katso vinkkimme mainonnan tehokkuuden lisäämiseksi.

Esimerkkejä display-mainoksista

Visa Valkonen

10 hyvää syytä tehdä display-mainontaa

  1. Lisää mahdollisuuksia

    Display-mainonta tavoittaa erittäin suuren joukon ihmisiä, joista voit löytää uusia kannattavia kohderyhmiä ja asiakkaita. 

  2. Täydennä markkinointisi kattavuutta

    Display-mainonnalla tavoitat myös ne ihmiset, jotka eivät käytä sosiaalista mediaa tai suosivat Googlen sijaan jotain muuta hakukonetta. Display täydentää markkinoinnin ulottuvuutta alustoilta verkkosivuille ja tehostaa muiden kanavien viestiä.

  3. Kohdennettavuus

    Koska display-mainonta on yksi ensimmäisiä digimarkkinoinnin työvälineitä, sillä on joskus vanhanaikaisen ja epätarkan kanavan maine. Todellisuus on päinvastainen. Display-mainontaa voi tehdä tarkalla kohdennuksella samalla tavoin kuin sosiaalisessa mediassa. Googlen tekoälypohjaiset kampanjat auttavat löytämään parhaat käyttäjät ja saavuttamaan tuloksia tehokkaasti.

  4. Skaalautuvuus: budjetti nopeasti ja joustavasti muunneltavissa

    Googlen display-mainonta ei välttämättä vaadi suuria investointeja, ja kustannuksia voidaan säädellä hyvin joustavasti. Budjettia voidaan ketterästi nostaa tai laskea ja kohdentaa parhaiten konvertoituviin mainoksiin.

  5. Tulokset helposti ja tarkasti mitattavissa

    Google Ads -seurantatyökalu mahdollistaa kampanjoiden seuraamisen ja analysoimisen helposti. Display-mainonnassa tärkeimpiä mittareita ovat esimerkiksi näyttökerrat (impressions), klikkausprosentti (Click-through-rate, CTR) sekä klikkausten määrä ja hinta (Cost-per-click, CPC). Mittareiden avulla kampanjoihin voidaan tehdä tarvittavia muutoksia parhaan mahdollisen tehokkuuden varmistamiseksi.

  6. Näkyvyyttä nopeasti

    Display-mainonnan avulla mainoksesi saadaan yleensä näkymään jo samana päivänä kun mainonta aloitetaan. Se on siis toimiva mainosmuoto esimerkiksi lyhytaikaisten tarjouskampanjoiden markkinoinnissa. 

  7. Retargeting-mahdollisuus

    Vaikka et haluaisi kokeilla tavoittaa uusia kohderyhmiä tai tuotteesi tietoisuuden kasvattaminen ei ole markkinointisi ykkösprioriteetti, display-mainonta pienemmälläkin budjetilla voi tuoda merkittävästi lisätulosta. Retargeting-markkinoinnilla eli tavoittamalla jo verkkosivustolla käynyttä yleisöä voidaan tavoittaa käyttäjät ja muistuttaa heitä viemään ostopolku maaliin asti.

  8. Tavoittaminen eri ostoprosessin vaiheissa

    Retargeting mahdollistaa myös monimutkaisempien markkinointiputkien luomisen. Esimerkiksi mainosnäyttö, verkkosivuvierailu, tuotesivulla vierailu, ostoskoriin lisääminen, kassalla käyminen, yhteystietolomakkeen lähettäminen tai aikaisempi asiakassuhde ovat pisteitä, joihin voidaan eritellä oma kampanja. Tällöin liidi tai potentiaalinen asiakas saadaan vietyä askel kerrallaan kohti konversiota.

  9. Monipuolinen sisältö

    Display-mainonnassa voidaan käyttää erilaisia mainossisältöjä, kuten kuvia, videoita ja animaatioita. Erilaisen sisällön toimivuutta on myös helppo testata tekemällä useamman mainoksen.

  10. Enemmän konversioita

    Asiantuntevasti tehtynä display-mainonta kasvattaa tunnettuutta, liikennettä ja mielenkiintoa yritystäsi kohtaan. Tämän kaiken lopullisena tarkoituksena on tietenkin kasvattaa yrityksen konversioita ja myyntiä.

Display-mainonnan hinta

Display-mainonnassa voit valita, veloitetaanko sinua klikeistä vai mainosnäytöistä. Klikkihinnat ovat Suomessa noin 0,10 – 3,00 €, mutta hinta vaihtelee suuresti eri toimialoilla ja eri kampanjoiden yhteydessä kilpailutilanteen mukaan. Hintaan vaikuttaa myös esimerkiksi kohderyhmä ja sijainti. Tuhannen näyttökerran hinta (CPM) voi liikkua esimerkiksi 0,10 – 5,00 € välillä, mutta siinäkin on suurta vaihtelua.

Klikki- tai mainosnäyttöhintoja oleellisempaa on kuitenkin se, mihin klikit johtavat, eli mitä mainosta klikanneet sivustolla loppujen lopuksi tekevät. Jos klikkaukset eivät johda haluttuihin toimenpiteisiin, kuten ostoksiin, liittymisiin tai lomakkeiden täyttämisiin, ne ovat vain mainosbudjetin tuhlaamista. Mainoksen laatu onkin display-mainonnassa erittäin tärkeää. Konversioseurannan avulla nähdään, mitkä mainokset toimivat parhaiten asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa.

Miten aloittaa display-mainonta?

  1. Ensimmäinen askel on määritellä tavoitteesi. Haluatko lisätä verkkosivustosi liikennettä, kerätä enemmän liidejä, kasvattaa verkkokauppasi myyntiä tai parantaa brändisi tunnettuutta? Tavoitteesi määrittää sen, millaisia kampanjoita ja mainoksia sinun tulisi luoda.
  2. Toinen askel on valita kohderyhmät. Voit kohdentaa mainoksesi esimerkiksi demografisten tietojen, sijainnin, kiinnostuksen kohteiden tai käyttäytymisen mukaan. Lisäksi voit luoda omia kohderyhmiä uudelleenkohdennusta varten.
  3. Kolmas askel on luoda mainoksia. Hyvä mainos vangitsee huomion ja houkuttelee klikkaamaan. Mainos sisältää yleensä visuaalisen sisällön ja tekstisisällön sekä toimintokutsun. Paras mainos on 
  4. Neljäs askel on asettaa budjetti. Google Adsissa voit määrittää päivittäisen budjetin mainoskampanjalle.
  5. Viimeinen askel on seurata ja optimoida kampanjoita. Mainosten statistiikkaa tutkimalla voit nähdä mitkä niistä toimivat parhaiten. Tämän tiedon avulla voit jatkuvasti optimoida mainoksiasi, ja näin saada parhaan mahdollisen tuoton investoinnillesi (Return on Investment, ROI).

Tehokasta ja edullista digitaalista mainontaa

Display-mainonta on jokaiselle yritykselle vähintäänkin kokeilemisen arvoista, sillä se on erittäin kustannustehokas tapa lisätä verkkosivuston näkyvyyttä ja saada enemmän asiakkaita.

Display-mainonnan aloittaminen saattaa tuntua monimutkaiselta, mutta sen takia ei kannata jättää display-mainonnan potentiaalia hyödyntämättä. Jos yrityksessäsi ei ole aikaa ja resursseja perehtyä asiaan, palvelu kannattaa ostaa digimarkkinoinnin ammattilaiselta. Kaupallinen.fi tarjoaa kattavia palveluja myös display-mainonnassa. Kun aloitamme yhteistyön, etenemme yleensä sauraavien vaiheiden mukaisesti:

  • Liiketoimintaan, toimialaan ja verkkosivuihin tutustuminen
  • Tavoitteiden määrittely
  • Mainossisältöjen luominen
  • Mainonnan rakentaminen
  • Mainonnan tulosten seuranta ja optimointi

Viimeinen vaihe on tärkeä, sillä display-mainonta ei ole kertaluonteinen toimenpide, vaan toimii parhaiten pitkän aikajänteen kehittämisellä. Tuloksia on jatkuvasti analysoitava ja avainsanoja ja mainoksia muokattava parempien tulosten saavuttamiseksi. Asiantuntevasti tehtynä display-mainonta voi olla erittäin tehokas työkalu verkkonäkyvyyden lisäämisessä ja myynnin kasvattamisessa.

Display-mainonnan palvelut Kaupallisella

  • Display-paketti, mainosten tuottamisen, jatkuvan optimoinnin, raportoinnin sekä neuvoja laskeutumissivujen sisältöihin
  • Mainonnan auditointi kehitysehdotuksineen
  • Kohderyhmäaanalyysi ja strategian luominen sekä seurannan käyttöönotto
  • Laskeutumissivujen/verkkosivujen sisällöntuotanto
  • Räätälöidyt palvelukokonaisuudet

Kiinnostaako display-mainonta?

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle! Voimme miettiä yhdessä, millä tavoin yrityksesi kannattaisi tehdä display-mainontaa, ja mitkä olisivat mainonnan kustannukset.