Palvelut

CRM-konsultointi

Konsultoimme CRM-järjestelmän valinnassa, käyttöönotossa, tietojen siirtämisessä, integroinnissa sekä muokkaamisessa mahdollisimman hyvin yrityksesi tarpeisiin ja työtapoihin sopivaksi.

Konsultoimme kaikissa CRM-asioissa

CRM eli asiakkuudenhallinta (customer relationship management) käsittää erilaisia käytäntöjä ja teknologioita, joiden avulla yritykset pyrkivät hallinnoimaan ja hyödyntämään kaikkea asiakkaisiin ja liideihin liittyvää tietoa. Se tähtää asiakkaiden hankkimiseen ja säilyttämiseen, asiakassuhteiden parantamiseen ja tätä kautta tietenkin myös myynnin kasvattamiseen. Asiakkaasta ja hänen vuorovaikutuksestaan yrityksen kanssa pyritään keräämään tiedot kaikista kohtauspisteistä eri kanavissa.

CRM-järjestelmät mielletään erityisesti asiakaspalvelun ja myynnin työkaluiksi, mutta niitä voidaan käyttää tehokkaasti hyväksi myös markkinoinnin puolella. Me Kaupallisella voimme auttaa selvittämään, millä tavoin yrityksesi eri tiimit hyötyisivät CRM-järjestelmän käytöstä eli mitä toiminnallisuuksia ja työtapoja kunkin tiimin olisi parasta käyttää. Konsultoimme mielellämme myös siinä, kuinka CRM-ohjelmiston ja siihen integroitujen järjestelmien avulla voidaan edesauttaa tiimien yhteistyötä ja siten parantaa koko yrityksen tuloksia.

Meiltä voit kysyä apua myös yksittäisissä projekteissa, esimerkiksi järjestelmän käyttöön ottamisessa ja asetuksissa, integroimisessa vaikkapa puhelinjärjestelmään, lomake- ja tikettihallinnan rakentamisessa tai sähköpostitse tapahtuvan asiakasviestinnän automatiikan luomisessa.

CRM-järjestelmän valinta

Markkinoilla on lukemattomia erilaisia CRM-järjestelmiä erilaisiin tarpeisiin ja sen ”oikean” löytäminen yrityksesi käyttöön saattaa tuntua hankalalta. Voimme auttaa tässä tekemällä tarvekartoituksen ja punnitsemalla tämän pohjalta eri ohjelmistojen sopivuutta. Tunnetuimpiin kuuluvat mm. Salesforce, HubSpot, Pipedrive, Microsoft Dynamics ja SugarCRM, ja niiden ominaisuudet ja mahdollisuudet ovat meille tuttuja.

Uutta järjestelmää valitessa on otettava huomioon monenlaisia tekijöitä käyttötarpeiden laadusta ja määrästä integraatioihin ja tietosuojaan. Olennaisia eroja järjestelmien välillä on mm.

  • Räätälöitävyydessä. Esimerkiksi Salesforcen monipuoliset räätälöintimahdollisuudet voivat tulla tarpeeseen silloin, kun myytävä tuote tai palvelu on hieman erikoisempi. Salesforce myös tarjoaa useita erillisiä moduuleja, joista yritys voi ottaa käyttöön tarvitsemansa. Esimerkkinä mainittakoon partner-portaali jälleenmyyjien tekemän myynnin avustamiseen ja seuraamiseen.
    Räätälöitävyyden kääntöpuolena on valitettavasti usein se, että käytettävyys kärsii hieman. Esimerkiksi HubSpotin räätälöintimahdollisuudet eivät ole aivan Salesforcen tasolla, mutta niillä osa-alueilla ja toiminnoissa joihin HubSpot riittää, se on erittäin käyttäjäystävällinen. Mitä räätälöitävämpi järjestelmä, sitä enemmän tarvitaan tietysti osaamista räätälöintien tekemiseen, ja muutostarpeiden kanssa joudutaan usein kääntymään konsultin puoleen.
  • Myynnin ja markkinoinnin yhteispelissä. Osa CRM-järjestelmistä sisältää kattavat markkinointityökalut jopa markkinointiautomaatioon asti. Esimerkiksi HubSpot olikin alunperin nimenomaan markkinointityökalu ja CRM-toiminnallisuudet kehitettiin jälkikäteen. Salesforceen markkinointityökalut ovat ostettavissa erikseen. Salesforce on ostanut Pardotin ja ExactTargetin (nykyisin Salesforce Marketing Cloud) ja integroinut näitä työkaluja osaksi järjestelmäänsä, mutta yhteispeli ei ole ihan yhtä saumatonta kuin HubSpotissa. Pipedrive on aloittanut CRM-järjestelmänä ja kehittänyt vähitellen markkinointitoimintojaan, mutta on niissä edelleen paljon HubSpotia jäljessä.
  • Käyttöoikeuksien hallinnassa. Järjestelmissä on huomattavia eroja siinä, millä keinoin ja miten tarkasti kontaktien, yritysten ja sopimusten näkyvyyttä voidaan rajata esimerkiksi eri osastoilla työskenteleville käyttäjille tai muuten organisaatiorakenteen mukaan.
  • Datan sijainnissa. Suurin osa järjestelmistä toimii nykyään pilvessä, mutta myös on-premise onnistuu esimerkiksi SugarCRM:n avulla. Pilvessä toimivissa järjestelmissä on datan sijainnin kannalta erilaisia vaihtoehtoja. Vaikka suurin osa toimijoista tarjoaa GDPR-yhteensopivan mahdollisuuden datan säilömiseen, se ei ole itsestäänselvää ja on syytä ohjelmistoa valitessa tarkistaa.
  • Hinnoittelussa. Osalla järjestelmistä pääsee liikkeelle jopa ilmaiseksi; esimerkiksi HubSpotilla on perustoiminnot mahdollistava ilmaisversio. Kaikki järjestelmätoimittajat eivät tällaista tarjoa, vaan kustannukset saattavat olla korkeat heti alkuun. Ohjelmistoista on usein myynnissä eri hintaisia paketteja, jotka tyypillisesti sisältävät eri määrän esimerkiksi käyttäjiä, levytilaa, toiminnallisuuksia jne.

Tietojen siirto vanhasta järjestelmästä

Kun asiakkuuksien hallinnassa siirrytään uuteen järjestelmään, tilanne on yleensä se että vanhaan järjestelmään kerätty tieto pitäisi saada tuotua uuden käyttöön. Operaatio ei ole kaikissa tapauksissa aivan suoraviivainen, mutta Kaupallisella on runsaasti kokemusta tällaisista siirroista. Voimme siis auttaa tuomaan tarvittavan datan aiemmin käytetystä CRM-, ERP- tai muusta järjestelmästä tai vaikkapa Excelistä tai Google Sheetistä uuteen järjestelmään.

Järjestelmän muokkaaminen

Yrityksen myyntiprosessin, tuotteiden tai palveluiden muuttuessa voi ilmetä tarvetta myös CRM-järjestelmän muokkaamiselle jälkikäteen. Erilaisia muutostöitä, esimerkiksi automaatioiden tai työnkulkujen muokkaamista tai uusien rakentamista voit tilata Kaupalliselta. Tutuimpia järjestelmiä meille ovat HubSpot ja Salesforce, mutta olemme työskennelleet paljon myös mm. SugarCRM:n ja Pipedriven parissa.

Integraatiot muihin järjestelmiin

Tiimistämme löytyy teknistä osaamista myös CRM-järjestelmän integroimisessa muihin järjestelmiin. Integrointi esimerkiksi verkkokauppaan, Leadfeederiin, tietovarastoon tai raportointiin voi tuoda yritykselle merkittäviä hyötyjä, erityisesti jos yhdistettyjä tietoja käytetään tavoitteellisesti tiedolla johtamiseen.

Koulutus ja käytön tuki

Osaamme kouluttaa CRM-järjestelmien käytössä myynnin ja markkinoinnin lähtökohdista ilman teknistä jargonia. Voimme kouluttaa yrityksen eri tiimit ja käyttäjät ottamaan tehot irti heille suunnatuista ominaisuuksista niin että koko yritys hyötyy järjestelmän käytöstä. Jos yrityksessä on tarvetta pidempiaikaiselle käyttötuelle, ota yhteyttä niin mietitään yhdessä sopiva palvelupaketti.

Käänny puoleemme kaikissa CRM-asioissa

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle ja selvitetään tilanteesi. Löydämme varmasti sopivan yhteistyömuodon, tarvitsetpa apua yksittäiseen projektiin tai jatkuvaan tukeen ja konsultointiin.

Tutustu CRM-aiheisiin kirjoituksiimme

Blogi
Waltteri Kinnunen

Markkinoinnin ulkoistaminen

Markkinointi on yksi tärkeimmistä liiketoiminnan osa-alueista suurelle osalle yrityksiä – samaan aikaan itse markkinointi ja siihen liittyvä osaaminen on harvan yrityksen ydinliiketoimintaa.

Lue artikkeli »
Blogi
Visa Valkonen

CRM-järjestelmän valinta

CRM-järjestelmän valinta on tärkeä askel yrityksen asiakkuudenhallinnan kehittämisessä. Oikeanlaisen CRM-järjestelmän valinta voi parantaa asiakaskokemusta, lisätä asiakasuskollisuutta, auttaa yritystä ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja

Lue artikkeli »