Konversio-optimointi – 9 vinkkiä konversioiden kasvattamiseen

Verkkosivuston konversio-optimointi yksi tärkeimmistä digitaalisen markkinoinnin toimenpiteistä, sillä se näkyy suoraan tuloksissa. Konversio-optimointi parantaa verkkosivun tehokkuutta ja tähtää saamaan suuremman osan sivun kävijöistä tekemään halutun toiminnon – esimerkiksi yhteydenottolomakkeen täyttämisen, kokeilun aloittamisen tai oston. Tässä blogitekstissä jaamme yhdeksän vinkkiä ja parannuskohdetta, joilla voit tehostaa verkkosivustosi suorituskykyä ja saavuttaa parempia tuloksia.

Tässä artikkelissa:

Mitä konversio-optimoinnilla tarkoitetaan?

 

Ennen kuin syvennymme vinkkeihin, on tärkeää ymmärtää, mitä konversio-optimointi tarkoittaa. Konversio-optimointi on prosessi, jossa verkkosivuston sisältöä, käyttäjäkokemusta, ostopolkua ja muita toiminnallisuuksia muokataan siten, että ne ohjaavat ja kannustavat vierailijoita suorittamaan halutun toiminnon. Konversio-optimointi voi tarkoittaa pieniä tai suuria toimenpiteitä – pienimmillään esimerkiksi sanavalinnan muutos tuotekuvauksessa tai painikkeen värin muuttaminen tummanpunaisesta kirkkaan keltaiseksi tuovat tavoitellun muutoksen konversioasteeseen. Suuremmat toimenpiteet voivat tarkoittaa laajoja verkkosivu-uudistuksia, maksutapojen lisäämistä, ostopolun uudistamista tai tuotetarjonnan muokkaamista.

Vinkkejä tehokkaaseen konversio-optimointiin:

 
 
1. Selkeä ja houkutteleva Call-to-Action (CTA) ohjaa oikeisiin toimiin:

Käytä vahvoja ja selkeitä toimintakutsuja (CTA) houkutellaksesi kävijöitä tekemään haluamasi toiminnon. CTA:n tulisi erottua visuaalisesti: käytä painikkeessa tai tekstissä sivuston pohjaväristä selkeästi eroavaa väriä tai huomioväriä (esim. kirkkaan punainen, oranssi tai keltainen. Toimintakutsun täytyisi myös ohjata kävijöitä intuitiivisesti haluttuun toimintoon. Sijoittele siis toimintakutsut näkyville paikoille ja tarpeeksi usein – mieluummin hieman liikaa kuin liian vähän. Tee toimintakutsusta visuaalisesti houkutteleva esimerkiksi painikkeen hover-animaatiolla. Tekstin tulee olla lyhyt, ytimekäs ja selkeä – tarkoituksesta riippuen vaikkapa ”siirry kassalle” tai ”aloita kokeilu”.


2. Sivuston nopeus:

Varmista, että verkkosivustosi latautuu nopeasti. Hitaasti latautuvat sivut voivat johtaa korkeaan poistumisprosenttiin ja huonompaan käyttäjäkokemukseen, jotka tietenkin puolestaan vaikuttavat negatiivisesti konversioasteeseen. Sivuston latausnopeutta voi parantaa esimerkiksi pienentämällä kuva- ja videotiedostoja. Varsinkin, jos sivulla on useita yksityiskohtaisia kuva- ja videotiedostoja, voi latausnopeus muodostua pullonkaulaksi moderneillakin verkkoyhteyksillä. Tiedostojen pienentämiseen löytyy useita ilmaisia tai freemium-työkaluja verkosta tai verkkosivuston rakentajasta.


3. Responsiivinen suunnittelu:
Tietokoneella verkkosivua muokatessa mobiilikäyttäjien käyttäjäkokemuksesta ei aina välttämättä saa parasta kuvaa. Mobiililiikennettä ei kuitenkaan kannata unohtaa, sillä se todennäköisesti muodostaa suurimman osan kokonaiskäyttäjistä. Varmista siis, että verkkosivustosi on responsiivinen eli toimii saumattomasti eri laitteilla ja näytön koosta riippumatta. Kiinnitä erityishuomioita suuriin kuviin ja videoihin, sillä valmiina tuodut tiedostot eivät aina reagoi resoluutiomuutokseen parhaalla tavalla. Käyttäjien on voitava helposti navigoida sivustolla ja suorittaa toimintoja riippumatta siitä, millä laitteella he ovat.


4. A/B-testauksella valitset parhaan vaihtoehdon:

Käytä A/B-testausta erilaisten sivuston versioiden ja elementtien vertailemiseksi. Testaa erilaisia CTA:ta, otsikoita, kuvia ja muita elementtejä nähdäksesi, mikä toimii parhaiten ja lisää konversioita. Konversio-optimointi on A/B-testaukselle otollinen kohde, mutta varmista, että sivustosi ja testauksen kohteet saavat testin aikana tarpeeksi tapahtumia, jotta tuloksia ei voi laittaa sattuman piikkiin.


5. Korkealaatuinen sisältö:

Panosta sisältöön, oli se sitten tekstiä, kuvaa, videota tai jotain muuta. Laadukas sisältö tekee verkkosivusta luotettavamman ja parantaa käyttäjäkokemusta. Varmista, että tietoa on tarjolla riittävästi, mutta älä hukuta käyttäjää informaatiotulvaan. Tarjoa kävijöille arvokasta ja informatiivista sisältöä, joka vastaa heidän tarpeisiinsa ja kysymyksiinsä.


6. Asiakasarvostelut ja -suositukset:

Näytä asiakasarvosteluja ja suosituksia sivustollasi. Positiiviset arvostelut voivat lisätä kävijöiden luottamusta ja rohkaista heitä tekemään ostopäätöksiä. Arvosteluja voi tuoda verkkosivuille esimerkiksi Googlesta, kerätä itse tai automatisoida. Kolmannen osapuolen toimesta kerätyt palautteet ovat kaikista neutraalimpia ja luotettavimpia, mutta erityisen hyviä asiakaskokemuksia ei kannata jättää kertomatta siksi, että pelkäisi pientä itsekehua.


7. Sosiaalisen todisteen käyttö:

Hyödynnä sosiaalista todistetta näyttämällä kävijöille esimerkiksi ostohistoriaa, suosituimpia tuotteita tai sosiaalisen median seuraajien määrää. Asiakasreferenssit ovat myös hyvä keino sosiaalisen todisteen käyttöön. Sosiaalinen todiste vetoaa laumakäyttäytymiseen ja vakuuttaa käyttäjät verkkosivun luotettavuudesta. Yksinkertaisimmillaan esimerkiksi stock-kuvan hymyilevät ihmiset voivat luoda sivustollesi sosiaalista todistetta – varmista kuitenkin, että sisältö on laadukasta ja sopii verkkosivun muihin elementteihin.


8. Kävijäseuranta ja analytiikka:

Seuraa kävijöiden toimintaa verkkosivustollasi käyttämällä analytiikkatyökaluja, kuten Google Analyticsia. Analytiikan avulla voit seurata konversioasteen kehittymistä toimenpiteiden jälkeen, saat tietoa kävijöiden käyttäytymisestä ja voit tunnistaa pullonkauloja, jotka saattavat estää konversioiden toteutumisen. Verkkosivun analytiikkaan kannattaa ottaa myös käyttöön lämpökarttatyökalu sekä istuntoja nauhoittava työkalu, jossa potentiaalisia konversioesteitä tai pullonkauloja voi löytää tehokkaasti.


9. Poista konversion esteet

Konversio-optimointi on konversiota edistävien toimien tekemisen lisäksi myös konversion esteiden poistamista. Onko maksaminen riittävän helppoa ja tarjolla tarpeeksi maksuvaihtoehtoja? Löytääkö potentiaalinen asiakas vastaukset niihin kysymyksiin, jotka ovat ostamisen esteenä? Onko navigointi ja selaaminen nopeaa ja vaivatonta? Ovatko myyntiargumentit riittävän ytimekkäitä ja houkuttelevia? Onko sivustolle tuleva liikenne oikeanlaista? Tunnista esteet analytiikasta ja istuntonauhoituksista ja etsi niihin ratkaisut.

Yhteenveto

 

Konversio-optimointi on jatkuva prosessi, joka vaatii säännöllistä seurantaa, testausta ja kehittämistä. Käytä näitä vinkkejä parantaaksesi verkkosivustosi suorituskykyä ja saavuttaaksesi parempia konversiotuloksia. Muista, että jokainen pienikin parannus voi vaikuttaa merkittävästi konversioiden määrään. 

Kaupallinen.fi tekee konversio-optimointia menestyksekkäästi ja vuosien kokemuksella. Jos konversio-optimoinnin jatkuvaan kehitykseen ja seuraamiseen ei ole riittävästi resursseja, on kannattavaa ulkoistaa työ asiantuntijalle. Tutustu Kaupallisen konversio-optimointiin palveluna ja ota yhteyttä, niin hoidetaan konversio-optimointi kuntoon!

Yhteydenottolomake