Google Analytics – Mitä lukuja kannattaa seurata?

Google Analytics on yksi yleisimmistä ja tehokkaimmista työkaluista verkkosivujen analytiikkaa ja seurantaa varten. Se tarjoaa tietoa verkkosivun käyttäjistä sekä heidän toiminnoistaan ja käyttäytymisestään sivustolla. Google Analytics auttaa siis ymmärtämään, kehittämään ja optimoimaan verkkosivua dataan perustuen. Sen käyttö on täysin ilmaista.

Tässä blogissa käymme läpi Google Analyticsin perusteet, keskeisimmät toiminnot ja hyödyllisimmät vinkit.

Yrityksestä -ikoni

Tässä artikkelissa:

Perusteet

Google Analytics kannattaa ottaa käyttöön verkkosivun liikennettä seuraamaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, sillä se pystyy keräämään dataa vain siltä ajalta, kun se on ollut käytössä. Google Analytics ei siis näe ajalle ennen käyttöönottoa, mutta pitkään käytössä olleena sillä pystyy tarkastelemaan historiallisia trendejä useiden vuosien ajalta.

Perusohjeita Analyticsin käyttöönottoon ja ongelmatilanteisiin löydät täältä

Google Analytics -työkalun päävalikko.

Päävalikosta löydät nopeasti perustoimintoja, joita Google Analytics tarjoaa. 

Etusivu on nopea yleiskatsaus sivustoosi. Sieltä löydät tietoa viimeaikaisista kävijämääristä, istuntojen lähteistä sekä katselluista sivuista. Raportit tarjoaa sinulle runsaasti erilaisia tilastoja. Tutki -osiossa voit rakentaa haluamiasi kartoituksia Google Analytics-datan perusteella ja Mainonta auttaa erottelemaan ja attribuoimaan eri mainoskanavista tullutta liikennettä ja tapahtumia.

Raportit tarjoaa aloittelevalle ja keskitasoiselle käyttäjälle eniten tietoa matalimmalla kynnyksellä. Seuraavassa osiossa tutustumme siihen tarkemmin.

Google Analytics -raportit

Raportit-välilehdellä löydät erilaisia yleiskatsauksia ja tilastoja verkkosivusi toiminnasta. Yleisnäkymästä löydät helposti erilaisia tietoja käyttäjistä, liikenteen lähteistä, tapahtumista ja muista tärkeistä tunnusluvuista. Onkin suositeltavaa, että yleisnäkymästä muokkaa mittariston, joka palvelee omia seurantatarpeita parhaiten. Silloin jokaista eri mittaria ei tarvitse erikseen lähteä kaivamaan eri puolelta mittauskokonaisuutta, vaan ne löytää kätevästi yhdestä kohtaa.

Raporttia pääsee muokkaamaan oikean yläkulman kynäpainikkeesta.

Google Analytics -työkalun yleisnäkymä, jossa verkkosivun dataa esitetään erilaisilla diagrammeilla ja kuvioilla.
Raporttien yleisnäkymä

Yleisnäkymässä on hyvä näkyä ainakin käyttäjät, istunnot, istuntojen keskimääräinen pituus, laskeutumissivut, sivujen katselukerrat, konversiot (Analyticsissä usein nimellä tärkeät tapahtumat) sekä verkkokaupoissa myös esimerkiksi tuotevertailut, liikevaihto ja keskimääräisen tilauksen arvo.

Hankinta -osiossa löydät tietoa käyttäjien ja liikenteen lähteistä. Voit tarkastella eri lähteistä, kampanjoista tai alustoista tulleita istuntoja ja käyttäjiä ja vertailla niitä.

Aktivointi -välilehdellä pääset tarkastelemaan käyttäjien toimintoja verkkosivullasi. Voit tutkia esimerkiksi sivustosi tapahtumia sekä sivustosi alasivuja ja laskeutumissivuja. 

Kaupallistaminen on hyödyllinen osio verkkokaupoille. Sieltä näkee nopeasti liikevaihdon, tuotteiden keskinäisen myyntivertailun, keskimääräisen tilauksen arvon ja muita keskeisiä mittareita.

Käyttäjä -osiosta löydät erilaista tietoa verkkosivusi käyttäjistä. Esimerkiksi käyttäjien maantieteellinen sijainti (maa tai kaupunki), ikä, sukupuoli, kieli, laite, selain ja käyttöjärjestelmä ovat mahdollisia 

Miksi kannattaa käyttää yleisöjä?

Yleisöt eli käyttäjäryhmät ovat tärkeä ja nopeasti käytettävissä oleva lisäulottuvuus analyysillesi. Google Analytics tarjoaa joitain valmiita segmenttejä, mutta käyttäjä voi myös rakentaa ja lisätä niitä itse.

Valikko Google Analytics -työkalussa, jossa voi luoda uusia yleisösegmenttejä keskinäistä vertailua varten.

Yleisöt kannattaa rakentaa sinulle relevanttien muuttujien mukaan. Yleisimpiä erilaisia yleisöitä ovat esimerkiksi:

  • Uudet käyttäjät
  • Asiakkaat
  • Orgaaninen ja maksuton liikenne
  • Demografisesti erilaiset yleisöryhmät (sijainti, ikä, sukupuoli, jne.)
Yleisöillä voit vertailla helposti erilaisten käyttäjäsegmenttien toimintaa verkkosivustollasi. Esimerkiksi vertailemalla uusien ja palaavien käyttäjien konversiomääriä voit päätellä, kannattaisiko retargeting-mainontaa hyödyntää enemmän. Tai vertailemalla ostajat -yleisöä kaikkiin käyttäjiin voit saada selville, mitkä ominaisuudet tekevät käyttäjästä todennäköisemmän ostajan.
Viivadiagrammi Google Analytics -työkalusta, jossa verrataan kahden erilaisen yleisösegmentin tekemiä tapahtumia verkkosivulla.
Kuvassa orgaanisen ja maksetun liikenteen erot konversioissa. Yleisövertailuja voi lisätä vasemman yläreunan "Lisää vertailu" -painikkeen avulla.

Mitä mittareita kannattaa seurata? Mitä ne tarkoittavat?

Tarkempi vastaus on tietenkin yrityskohtainen, mutta on olemassa mittareita, joita kaikkien on hyvä pitää silmällä Google Analyticsissä.

  • Käyttäjät. Kaikki yksittäiset verkkosivullasi vierailleet käyttäjät.
  • Istunnot. Kaikki verkkosivusi yksittäiset vierailut.
  • Sivun katselut. Kuinka monta kertaa yksittäisiä sivuja on yhteensä katsottu.
  • Istunnon keskimääräinen kesto. Kuinka kauan käyttäjät keskimäärin viettävät sivullasi.
  • Välitön poistuminen prosenteissa. Kuinka moni käyttäjä poistuu verkkosivulta ilman klikkauksia tai toiselle sivulle etenemistä.
  • Konversioprosentti. Kuinka moni käyttäjä suorittaa halutun toiminnon (=konversion). Huom! Google Analytics 4 tarjoaa tiedon vähän epäsuoremmin kuin edeltäjänsä. Konversioprosentin löydät muokkaamalla liikenteen hankinta -välilehden näkymän kortteja ja lisäämällä näkymään ”Istuntojen tärkeiden tapahtumien prosentti”.
  • Liikenteen lähde. Mistä lähteestä käyttäjät tulevat sivulle. Vertailuun voi myös ottaa mukaan haluamansa tapahtuman, jolloin mittari vastaa esimerkiksi kysymykseen: ”mistä lähteestä tuleva liikenne tuottaa eniten konversioita?”.
Taulukko Google Analytics -työkalusta, jossa esitellään eri lähteistä tulleen verkkoliikenteen yhteyttä verkkosivun tapahtumiin.
  • Uudet käyttäjät vs. palaavat käyttäjät. Kuinka suuri osa vierailijoista on jo aikaisemmin käynyt sivustollasi.

Miksi Google Analytics kannattaa ottaa käyttöön?

Eli miksi Google Analytics tulisi olla käytössä jokaisella verkkosivulla? Tässä vielä loppuyhteenveto Analyticsin hyödyistä

1. Voit tehdä päätöksiä dataan perustuen

2. Google Analytics on ilmainen asentaa ja käyttää

3. Kun yleiskatsaus on viritetty oikein, oleellisin data on helposti ja nopeasti saatavilla

4. Valmiit katsaukset antavat sinulle tietoa, jota et välttämättä edes tietäisi etsiä

Google Analyticsin käytön lopputuloksena on usein se, että sekä verkkosivun että markkinoinnin tehokkuus kasvaa. Isossa kuvassa myös liiketoiminnassa saatetaan päästä paremmin perille asiakassegmenteistä, ostoprosesseista sekä oman tuotteen tai palvelun vahvuuksista. Jos et siis vielä käytä Google Analyticsiä, kannattaa se ottaa käyttöön mahdollisimman pikaisesti!

Tarvitsetko apua markkinoinnissa tai Google Analyticsissä?

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle!