Google Ads – mainonnan hinta ja siihen vaikuttavat tekijät

Oletko pohtinut kuinka paljon Google-mainonta maksaa tai kuinka paljon budjettia Google Adsiin olisi hyvä varata? Google-mainonnan hinta ei ole vain yhden tekijän summa vaan siihen vaikuttavat monet asiat kuten mainosten laatu, kilpailu, huutokauppa, kampanjatyypit, yrityksen toimiala ja kampanja-asetukset.

Tästä artikkelista löydät vinkkejä ja tietoa, siitä mitkä tekijät vaikuttavat Google-mainonnan budjetin suunnitteluun. Jos puolestaan tahdot suunnitella kokonaisbudjettia kaikelle mainonnalle, voit siirtyä artikkeliin ”markkinoinnin budjetointi”.

Tässä artikkelissa:

Google Ads hinta ja hinnoittelumallit

Google Adsin yleisin hinnoittelumalli perustuu klikkeihin eli maksat joka kerta kun käyttäjä klikkaa mainostasi. Yhtä ja ainutta oikeaa hintaa ei kuitenkaan kukaan voi sanoa, sillä voit itse määrittää kuinka paljon rahaa Google-mainontaan tahdot käyttää. Jos mainoksesi ja laskeutumissivusi laatu on hyvä, joudut käyttämään vähemmän rahaa päästäksesi hakutuloksissa näkyville. Myös alakohtaiset hinnat vaihtelevat suuresti ja myös riippuen siitä tekeekö yrityksesi B2C vai B2B myyntiä.

Yleisesti ottaen Google Adsin klikkihinnat vaihtelevat noin 0,10 – 3,00€ välillä. Erittäin kilpaillut avainsanat voivat olla tätäkin vielä huomattavasti kalliimpia.

Display-verkoston mainoksissa voit käyttää myös tuhannen näyttökerran hintaa (CPM), jotka vaihtelevat 0,10 – 5,00 € välillä, mutta suuremmatkin vaihtelut ovat mahdollisia. Tällä strategialla maksat jokaisesta tuhannesta katselukerrasta.

YouTubessa puolestaan käytetään katselukohtaista CPV- eli Cost Per View -hinnoittelua, joka vaihtelee Suomessa noin 0,01 – 0,20 € välillä.

Yrityksestä -ikoni

Mitkä tekijät vaikuttavat Google Ads hintaan?

Google Ads -mainonnan hinnat riippuvat siitä kuinka paljon kilpailua toimialalla on, kuinka laadukkaita mainokset ovat ja millainen on laskeutumissivukokemus.

Laatupisteet

Mainosten laatupisteet määrittelevät mainonnan hintaa. Google pisteyttää mainostesi laatua asteikolla 1-10. Laatupisteet 1-4 jäävät heikoiksi ja nostavat mainonnan hintaa ja vaikuttavat negatiivisesti mainosten sijoitukseen. 6-10 asteikolla olevat laatupisteet puolestaan tukevat mainontaa ja laskevat kustannuksia. Mitä parempi laatu, sen halvempi mainonta.

Huutokauppa

Google Ads -mainokset käyvät läpi huutokaupan joka kerta, kun käyttäjä tekee haun Googlen hakukoneessa. Mainostajana voit itse määrittää kuinka paljon haluat tietystä avainsanasta maksaa. Google veloittaa sinua ainoastaan, jos käyttäjä klikkaa mainostasi.

Esimerkkinä hintatarjouksesi avainsanalle on 0,25€ ja se on kyseiselle haulle korkein tarjous, joten se näkyy mainoksesi ylimpänä hakutuloksissa. Toiseksi korkein tarjous on ollut 0,22 senttiä ja siten sijoittunut toiseksi hakutuloksissa. Tässä tapauksessa klikkihintasi laskee 0,23€ säilyttäen ylimmän hakutulospaikkansa edullisemmin.

Laskeutumissivut

Mainoksen laatuun vaikuttavat suuresti laskeutumissivut ja niiden laatu. Laadukkaisiin ja hyvin hakukoneoptimoituihin verkkosivuihin kannattaa siis panostaa myös mainonnan näkökulmasta. Mainoksiin tulisi valita sopiva ja juuri kyseisessä mainoksessa mainittuun palveluun liittyvä sivu verkkosivuiltasi, jotta ne vastaavat mahdollisimman hyvin toisiaan. Jos mainoksessa käytetään sivua, josta ei löydy tietoa mainoksesi palvelusta, Google laskee laatupisteet alas ja tällöin joudut maksamaan huomattavasti enemmän näkyvyydestä (ja tuloksista).

Bonuksena laadukkailla ja hyvin hakukoneoptimoiduilla verkkosivuilla voit päästä myös ilmaiseksi hakutulosten kärkeen ja haalia yrityksellesi orgaanista liikennettä ja potentiaalisia uusia asiakkaita. Panosta siis verkkosivuihisi, sillä tämä investointi säästää rahaa pitkällä aikavälillä.

Mainosaineistot
Esimerkki kampanjarakenteesta

Pelkästään laadukkaat verkkosivut eivät riitä, jos mainokset itsessään ovat hutaistu vähän sinnepäin. Mainokset kannattaa rakentaa niin, että avainsanat ja mainoksessa käytetyt otsikot ja kuvaukset vastaavat avainsanoja ja laskeutumissivuja. Voit jakaa kampanjasi pienempiin osiin mainosryhmien avulla ja laittaa mainosryhmään tietyt avainsanat niin, että mainosryhmän sisälle rakentamasi mainokset vastaavat avainsanoja.

Kilpailu

Kilpailu kannattaa ottaa huomioon Google-mainonnan hintaa pohtiessa, sillä se määrittää paljonko maksat tietystä avainsanasta. Asiakkaiden lisäksi Googlessa seikkailevat myös kilpailijasi, jotka yrittävät yhtälailla päästä hakutulosten kärkeen ja nappaamaan asiakkaat omikseen.

Jos käyttämilläsi avainsanoilla on paljon kilpailua, joudut maksamaan niistä korkeampaa hintaa verrattuna avainsanoihin, joissa kilpailua ei juuri ole. Tämän vuoksi ennen mainonnan aloittamista kannattaa panostaa avainsanatutkimukseen, jonka avulla voidaan nähdä kuinka paljon keskimääräinen klikkihinta on ja kuinka kilpailtuja avainsanat ovat. Avainsanatutkimuksen avulla voidaan valita sopivat avainsanat omaan mainontaan. 

Verkosta löytyy paljon erilaisia avainsanatyökaluja, niin maksullisia kuin maksuttomia. Maksuttomista esimerkkinä alla kuvassa oleva Google Adsin oma avainsanasuunnittelija ja Keyword Tool. Maksulliselta puolelta löytyy Ahrefs ja Semrush.

Kokeile Google Adsin avainsanasuunnittelijaa

Millaisella budjetilla Google Adsia kannattaa tehdä?

Ennen mainontaan käytettävän budjetin asettamista tulisi siis tarkastella avainsanojen kilpailua ja hintoja eli tehdä avainsanatutkimus. Mieti ja suunnittele myös mainosten rakenne, otsikot ja kuvaukset laskeutumissivuja vastaavaksi.

Budjettia suunnitellessa joudut myös miettimään kokonaiskustannuksia kuten muihin markkinointikanaviin käytettäviä budjetteja ja mahdollista markkinoinnin ulkoistamista. Lue artikkelimme markkinointibudjetin laatimisesta.

Lue lisää koko markkinoinnin budjetoinnista.

Jos kokemusta Google-mainonnasta ei löydy omasta taskusta, kannattaa myös harkita mainostoimiston palkkaamista mainonnan rakentamiseen ja Google Adsin ylläpitoon ja optimointiin. Vaikka se saattaisi kuulostaa isolta kuluerältä, maksaa se todennäköisesti itsensä takaisin, sillä oikein toteutettu mainonta on kustannustehokkaampaa ja tuloksellisempaa.

Lue lisää siitä miksi markkinointi kannattaa ulkoistaa.

Tulokset edellä hinnoitteluun

Esimerkki konversiopisteistä

Klikki-, näyttö- ja katseluhintoja oleellisempaa on kuitenkin se, mihin klikit johtavat, eli mitä mainosta klikanneet sivustolla loppujen lopuksi tekevät. Jos klikkaukset eivät johda haluttuihin toimenpiteisiin, kuten ostoksiin, liittymisiin tai lomakkeiden täyttämisiin, ne ovat vain mainosbudjetin tuhlaamista. Siksi kannattaakin panostaa konversioseurantaan, sillä sen avulla nähdään, mitkä mainokset toimivat parhaiten asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa.
Lue lisää konversioseurannan asentamisesta.

Tarvitsetko apua tehokkaan budjetin suunnitteluun?

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle! Voimme käydä yhdessä läpi Google-mainontasi ja verkkosivujesi nykyisen tilanteen ja suositella niiden pohjalta sinulle budjettia.