Google Ads konversioseurannan asennus – mitä, miksi ja miten?

Jotta Google Ads-mainonta voi toimia kohti tavoitteitasi, täytyy sen ensin ymmärtää, mitä mainonnalla tavoitellaan. Tämän vuoksi konversioseurannan asennuksen tulisi olla ensimmäinen toimenpide heti tilin luomisen jälkeen. Konversioseurannalla tarkoitetaan yrityksellesi arvokkaiden tapahtumien seuraamista eli niiden toimien seuraamista, joita toivot asiakkaasi tekevän verkkosivuillasi mainoksen klikkaamisen jälkeen. Esimerkiksi, jos kyseessä on verkkokauppa, kannattaa verkkosivuilla seurata toteutuneita ostoja. Jos taas kyseessä on liidipohjainen yritys, voidaan verkkosivuille asentaa konversioseuranta niin, että pystyt tarkastelemaan yhteydenottolomakkeen täyttöjä tai sähköpostin ja puhelinnumeron klikkauksia.

Miksi Google Ads konversioseurannan asennus kannattaa?

Konversioseurannan asentaminen on Google Adsin tärkeimpiä tukipilareita, sillä ilman oikeanlaista seurantaa, budjetti kuluu mainontaan ilman, että saamme tietoa siitä, onko mainonta saavuttanut haluttuja tuloksia. Ilman kunnollista seurantaa voimme vain arvailla kuinka moni asiakkaista on tullut mainonnan kautta ja kuinka moni on löytänyt sivullesi omin neuvoin. Google Ads myös tarvitsee dataa toimiakseen ja voidakseen optimoida kampanjoita tekoälyn, koneoppimisen ja signaalien avulla potentiaalisille asiakkaille. Ilman seurantaa, Google-mainonta on hyvin rajallista, sillä iso osa Google Adsin ominaisuuksista tukeutuu konversioseurantaan.

Seurannan avulla Google-mainonnan ylläpitäjä voi hyödyntää dataa ja tietoa siitä, mitkä kampanjat tuottavat parhaita tuloksia ja näin optimoida kampanjoita kohti tavoitteita. Google Adsissa voimme nähdä tietoa saavutetuista konversioista kampanja-, mainosryhmä- ja mainostasolla sekä seurata mitkä avainsanat tuottavat parhaiten tuloksia. Konversioseuranta onkin yksi Google Adsin tärkeimmistä ominaisuuksista, sillä se tukee ja ohjaa mainontaa sekä antaa mahdollisuuden tehdä viisaita, dataan pohjautuvia päätöksiä mainonnan suhteen. Tämän vuoksi konversioseurannan asennukseen kannattaa ehdottomasti panostaa. 

Tässä artikkelissa:

Miten Google Ads konversioseuranta asennetaan?

Google Ads konversioseurannan voi asentaa usealla eri tavalla kuten asentamalla koodit suoraan verkkosivuille manuaalisesti, Tag Managerin kautta tai Google Analytics 4:sen avulla. Ehkä helpoin tapa toteuttaa seuranta, on tehdä se Google Tag Managerin kautta. Konversioseurantaa varten tulee verkkosivun koodiin asentaa Tag Managerin tagi, jonka jälkeen Google Adsin oman tagin voi asentaa Tag Managerin kautta verkkosivulle.

Tag Managerin kautta voidaan tämän jälkeen luoda erilaisia konversiopisteitä kuten lomakkeiden täyttöjä, puhelinnumeron klikkauksia tai toteutuneiden ostojen seurantaa. Konversioseuranta tarvitsee asentaa vain kerran (ellei verkkosivua uudisteta). Tag Managerin etuna on se, että voit hallita sitä kautta kaikkia markkinointisi Tageja kuten Meta (Facebook ja Instagram), Reddit, Google Ads jne. ja myös asentaa Google Adsin vaatiman suostumustilan ja verkkosivun evästebannerin samasta paikasta.

Konversioseurannan toteuttaminen kuitenkin vaatii hieman teknisempää osaamista ja siksi tämä vaihe voi olla hyvä ulkoistaa, vaikka muuten päättäisikin tehdä Google Adsia itse. 

Seuraavasta osiosta löydät kuitenkin step-by-step ohjeet konversioseurannan asennukseen sekä liidilomake-konversion ja puhelinnumeroklikkaus-konversion luontiin. Konversioseurannan asennukseen on useita eri tapoja mutta tässä esimerkissä käytämme Tag Manageria ja liidilomakkeesta esimerkkeinä löytyy kiitossivullinen yhteydenottolomake ja ilman kiitossivua oleva lomake. Lisäksi alla on ohje puhelinnumeron klikkauksen seurantaan.

Step-by-step ohjeet konversioseurannan asentamiseen Tag Managerin avulla

  1. Luo Google Tag Manager -tili osoitteessa: https://tagmanager.google.com
    1. Luotuasi tilin sinulle pitäisi aueta “Asenna Google Tag Manager” välilehti sivulle. Jos sivu ei aukea, pääset tälle sivulle klikkaamalla Tag Manager koodiasi, joka löytyy sivun ylälaidasta muodossa GMT-XXXXXXX
      1. Kopioi koodi 1 eli head-koodi ja siirry verkkosivusi hallintajärjestelmään. Etsi verkkosivusi <head>-osio ja liitä koodi mahdollisimman ylös verkkosivusi <head>-osioon. Useilla verkkosivuilla löytyy myös sisäänrakennettuna lisäosa nimeltä Tag Manager, jolloin koodin pätkä tulee liittää sinne. Jos et löydä minne omalla verkkosivullasi Tag Manager -koodi tulisi asentaa, etsi verkkosivun tarjoajan ohjeet asennukseen. 
      2. Palaa Tag Manageriin ja tee sama Body-koodille. Asenna body-koodi heti avaavan <body>-tagin perään.
  2. Luo Google Ads -tili osoitteessa: https://ads.google.com/
    1. Siirrä Google Ads -tilisi Smart modesta (älykäs tila) Expert modeen (asiantuntijatila)
    2. Siirry Työkalut ja Asetukset -osioon vasemmanpuoleisesta palkista ja valitse Data Manager ja sieltä Google-tagi
    3. Kopioi Google-tagin tagi-tunnus, joka on muodossa AW-XXXXXXXXX
  3. Palaa Tag Manageriin ja siirry Tagit-välilehdelle
    1. Valitse uusi ja nimeä Google-tagisi
    2. Valitse tagin määritys → Google Ads → Google-tagi
    3. Liitä tagi-tunnus kenttään
    4. Avaa lisäasetuksista suostumusta koskevat asetukset ja valitse “lisäsuostumusta ei vaadita”
    5. Siirry alaspäin triggerit kohtaan ja valitse triggeriksi valikosta “Consent Initialization – All Pages”
    6. Paina tallenna
  4. Tarkista Google-tagin toimivuus valitsemalla Tag Managerin yläoikealta “esikatsele”.
    1. Kun Tag Assistant avautuu uudelle välilehdelle, syötä kenttään verkkosivun osoitteesi
    2. Odota, että verkkosivusi aukeaa ja sivulle tulee näkyviin palkki “tag assistant connected”
    3. Palaa Tag Assistant sivulle ja tarkista, että Google-tagisi on Tags Fired -osiossa.
  5. Palaa Tag Manager välilehdelle ja valitse Lähetä
  6. Luo konversiolinkitys-tagi
    1. Mene Tagit-välilehdelle ja valitse uusi
    2. Valitse Tagin määritys ja tagityypiksi konversiolinkitys
    3. Avaa Triggerit ja valitse triggeriksi All Pages
    4. Tallenna ja lähetä muutokset

Nyt olet asentanut Tag Managerisi ja Google-tagisi verkkosivulle. Seuraavaksi voit aloittaa eri tagien kuten liidilomakkeiden tai puhelinnumeron ja sähköpostien klikkausten seurannan luomalla uusia tageja Tag Manageriin. Alta löydät ohjeet miten kukin näistä tageista luodaan.

Google-tagi esimerkki
Esimerkki Google-tagin asennuksesta Tag Managerilla

Yhteydenottolomake -konversion luonti

  1. Mene Google Adsiin ja sivupalkista Tavoitteet → Konversiot → Yhteenveto

    1. Valitse Uusi konversiotapahtuma

    2. Valitse konversiotyypiksi Sivusto

    3. Syötä verkkosivusi osoite ja skannaa

    4. Mene osioon Luo konversiotapahtumia manuaalisesti koodin avulla

    5. Valitse Lisää konversiotapahtuma manuaalisesti

      1. Valitse tavoiteluokaksi Lähetä liidien luontilomake

      2. Nimeä konversio

      3. Seuraava kohta on Arvo. Tässä voit antaa konversiollesi arvon, jos esimerkiksi liidilomakkeesi on yrityksesi kannalta arvokkaampi kuin soitto, anna liidilomakkeelle suurin arvo tai luo arvot dynaamisesti. Tässä tapauksessa emme seuraa arvoja vaan pelkästään konversioita eli sitä kuinka moni verkkosivulle tulija täyttää liidilomakkeen. Siksi valitsemme Älä käytä arvoa tälle konversiotapahtumalle. Datan ja optimoinnin kannalta arvojen määritys kannattaa, mutta tässä esimerkissä tämä vaihe ohitetaan ohjeiden selkeyttämiseksi.

      4. Seuraavaksi valitse laskentatavaksi Yksi, koska seuraamme liidejä emmekä ostoksia

      5. Laajennetut konversiot kohdasta valitse Käytä laajennettuja konversioita tässä konversiotapahtumassa

      6. Valitse Valmis

      7. Tallenna ja jatka

      8. Valitse Käytä Tag Manageria

      9. Kopioi 9-numeroinen Konversiotunnus 

  2. Siirry Tag Manageriin ja liitä Konversiotunnus kohtaan Tulostunnus

    1. Palaa Google Adsiin ja kopioi Konversiotunnisteet kohdan alta löytyvä nimeämäsi konversion tunniste, joka muodostuu isoista ja pienistä kirjaimista sekä numeroista.

    2. Siirry Tag Manageriin ja liitä tunniste kohtaan Tulostunniste

    3. Siirry kohtaan Triggerit. 

      1. Tässä vaiheessa on useampia vaihtoehtoja riippuen siitä miten verkkosivuilla oleva lomakkeesi toimii. Jos lomakkeesi lähetyksen jälkeen tulee kiitossivu, jolla on oma URL, valitse Triggerityypiksi Sivun näyttökerta → valitse Jotkin katselukerrat → valitse sisältää → viimeiseen kenttään kopioi verkkosivun URL-osoitteessa oleva kiitosteksti esimerkiksi “kiitos-yhteydenotosta”

      2. Jos sinulla ei ole erillistä kiitossivua mutta lomakkeen lähetyksen jälkeen samalle sivulle, mistä lomake lähetettiin ilmestyy teksti “kiitos yhteydenotosta”, valitse Triggerityypiksi Elementin näkyvyys → valitse valintamenetelmäksi CSS-tunnus → mene verkkosivullesi, johon kiitos yhteydenotosta teksti ilmestyy → maalaa teksti hiirellä ja klikkaa oikeanpuoleista hiirinäppäintä ja valitse Tarkista → tämä avaa DevToolsin, josta löydät koodin pätkän valmiiksi maalattuna. Kopio koodin pätkä valitsemalla Copy ja Copy Selector. Palaa Tag Manageriin ja liitä koodi Elementin tunnus kenttään → Valitse Milloin tämä triggeri käynnistetään -kohdasta Kerran sivua kohti → klikkaa boksi Tarkkaile DOM‑muutoksia päälle 

    4. Tallenna

    5. Tarkista tagin toimivuus valitsemalla Tag Managerin yläoikealta “esikatsele”.

      1. Kun Tag Assistant avautuu uudelle välilehdelle, syötä kenttään verkkosivun osoitteesi

      2. Odota, että verkkosivusi aukeaa ja sivulle tulee näkyviin palkki “tag assistant connected”

      3. Palaa Tag Assistant sivulle ja tarkista, että Google-tagisi on Tags Fired -osiossa.

    6. Palaa Tag Manager välilehdelle ja valitse Lähetä

Puhelinnumeron klikkaus -konversion luonti

  1. Mene Google Adsiin ja sivupalkista Tavoitteet → Konversiot → Yhteenveto

    1. Valitse uusi konversiotapahtuma

    2. Valitse konversiotyypiksi Sivusto

    3. Syötä verkkosivusi osoite ja skannaa

    4. Mene osioon Luo konversiotapahtumia manuaalisesti koodin avulla

    5. Valitse Lisää konversiotapahtuma manuaalisesti

    6. Valitse tavoiteluokaksi Yhteystieto

    7. Nimeä konversio

    8. Seuraava kohta on Arvo. Tässä voit antaa konversiollesi arvon, jos esimerkiksi puhelinnumerosi on yrityksesi kannalta vähemmän arvokas kuin liidilomake, anna puhelinnumeron klikkaukselle pienin arvo. Tässä tapauksessa emme seuraa arvoja vaan pelkästään konversioita eli sitä kuinka moni verkkosivulle tulija klikkaa puhelinnumeroa. Siksi valitsemme Älä käytä arvoa tälle konversiotapahtumalle. Datan ja optimoinnin kannalta arvojen määritys kannattaa, mutta tässä esimerkissä tämä vaihe ohitetaan ohjeiden selkeyttämiseksi.

    9. Seuraavaksi valitse laskentatavaksi Yksi, koska seuraamme liidejä emmekä ostoksia

    10. Laajennetut konversiot kohdasta valitse Käytä laajennettuja konversioita tässä konversiotapahtumassa

    11. Valitse Valmis

    12. Tallenna ja jatka

    13. Valitse Käytä Tag Manageria

    14. Kopioi 9-numeroinen Konversiotunnus 

  2. Siirry Tag Manageriin ja liitä Konversiotunnus kohtaan Tulostunnus

    1. Palaa Google Adsiin ja kopioi Konversiotunnisteet kohdan alta löytyvä nimeämäsi konversion tunniste, joka muodostuu isoista ja pienistä kirjaimista sekä numeroista.

    2. Siirry Tag Manageriin ja liitä tunniste kohtaan Tulostunniste

    3. Siirry kohtaan Triggerit. 

    4. Valitse Triggerin tyypiksi Vain Linkit

    5. Valitse triggerin käynnistysehto kohdasta Jotkin linkin klikkaukset

    6. Valitse Click URL → alkaa → tel:

    7. Tallenna

  3. Tarkista tagin toimivuus valitsemalla Tag Managerin yläoikealta “esikatsele”.

    1. Kun Tag Assistant avautuu uudelle välilehdelle, syötä kenttään verkkosivun osoitteesi

    2. Odota, että verkkosivusi aukeaa ja sivulle tulee näkyviin palkki “tag assistant connected”

    3. Palaa Tag Assistant sivulle ja tarkista, että Google-tagisi on Tags Fired -osiossa.

  4. Palaa Tag Manager välilehdelle ja valitse Lähetä 

Tarvitsetko apua konversioseurannan asennukseen?

Jos asennuksessa ilmeni ongelmia, voit olla yhteydessä meihin ja voimme katsoa yhdessä, miten seuranta saadaan toimimaan tai voimme asentaa sen puolestasi. Muista, että konversioseuranta on koko Google Adsin toiminnan perusta ja se tarvitsee asentaa vain kerran.