Google-mainonnan aloitus – aloittelijan opas

Google-mainonnan aloitus voi tuntua hankalalta, jos markkinointi, Google Ads-käyttöliittymä ja sen termit eivät ole ennestään tuttuja. Miten Google-mainonnan kanssa kannattaa siis lähteä liikkeelle? Tästä artikkelista saat käytännön ohjeet tilin luomiseen ja kampanjan rakentamiseen.

Ennen Google-mainonnan aloittamista kannattaa myös tutustua Google Adsin termeihin ja sanastoon, jotta mainonnan aloittaminen sujuisi helpommin.

Tässä artikkelissa:

Google Ads-tilin luonti

Kun aloitat Google Ads mainontaa, tulee sinun ensin luoda Google Ads tili.

  1. Siirry sivulle: https://ads.google.com/intl/fi_FI/home/ ja valitse “Aloita nyt”. Kirjaudu sisään Google-tililläsi tai luo itsellesi uusi Google tili, jonka avulla pääset jatkossa kirjautumaan Google Adsiin.
  2. Tämän jälkeen Google Ads ohjaa sinut aloitussivulle ja pyytää sinua luomaan kampanjan. Tämä vaihe kannattaa kuitenkin ohittaa tässä vaiheessa ja painaa viereisessä kuvassakin keltaisella korostettua “ohita kampanjan luominen” nappulaa.
  3. Seuraavaksi lisää tilisi tiedot: laskutusmaa, aikavyöhyke ja valuutta. Ota huomioon, että näitä asetuksia ei voi muuttaa myöhemmin, joten valitse ne kerralla oikein.
  4. Siirry seuraavaan kohtaan ja lisää maksukortin tiedot sekä tilin käyttötarkoitus. Voit valita käyttötarkoitus kohtaan joko yritystili tai ehdot täyttävä muu kuin yrityskäyttö (tähän lukeutuu politiikka, järjestötoiminta ja hyväntekeväisyys).
  5. Hyväksy Google Adsin ehdot ja valitse haluatko saada tukea puhelimitse tai sähköpostitse tiliisi liittyen.
  6. Tili on valmis.

Tilin asetukset

Kun tili on luotu, kannattaa käydä vielä muokkaamassa muutamia perusasetuksia tilillä.

Laskutusasetukset

Mene osioon laskutus ja valitse asetukset. Miten maksat kohtaan kannattaa laittaa automaattiset maksut, jotta mainostus ei pääse pysähtymään maksujen viivästymisten vuoksi. Voit myös muokata maksukynnystä, jotta laskut eivät tule joka viikko tilillesi, jos käytössäsi tulee olemaan isompia budjetteja. Tiliä luodessasi maksutavan mutta tilille kannattaa lisätä myös varamaksutapa, jotta voit varmistaa maksujen läpimenon. Varamaksutavan voit lisätä myös asetuksista maksutavat kohdasta.

Käyttäjäoikeudet

Jos tiliäsi hallinnoi useampi käyttäjä, tulee heille lisätä pääsyoikeudet tilille. Tämän pääset tekemään järjestelmänvalvoja → pääsyoikeudet ja turvallisuus osiosta. Paina sinistä plus-nappia ja lisää sähköposti ja oikeuden päättymispäivä (tai ei päättymistä ollenkaan). Valitse myös käyttäjän pääsyoikeustaso. 

Mainostajantodennus

Uutena käyttäjänä sinun tulee suorittaa myös mainostajantodennus, jossa Google todentaa henkilöllisyytesi ja mahdollisia yrityksesi tietoja. Mainostajantodennusta varten tarvitset kuvat passista tai ajokortista ja mahdollisesti myös joitakin seuraavista yritystiedoista:

  • Liiketoimintamalli (esim. valtuutettu jälleenmyyjä, tytäryhtiö, tuotteiden/palveluiden suora toimittaja)
  • Yrityksen rekisteröintitiedot
  • Myytävät tuotteet tai palvelut
  • Bisneskäytännöt
  • Yhteydet mainostettuihin brändeihin tai mahdollisiin kolmansiin osapuoliin

Voit tehdä mainostajantodennuksen ennakkoon heti tilin luotuasi tai voit odottaa, että Google Ads ilmoittaa sinulle, että sinun tulee suorittaa se. Jos saat ilmoituksen Googlelta, että tili tulee todentaa, on sinulla 30 päivää aloittaa todennus ja 30 päivää suorittaa se loppuun. Jos todennus ei mene läpi, tili saatetaan keskeyttää siihen asti, että todennus on suoritettu hyväksyttävästi loppuun. Lue lisää mainostajantodennuksesta.

Huomioitavaa ennen ensimmäisen kampanjan luontia

Konversioseurannan asennus

Kun tilit on luotu, kannattaa seuraavaksi asentaa konversioseuranta. Konversioseurannan avulla pystyt seuraamaan verkkosivuillasi tärkeitä tapahtumia kuten ostoja, lomakkeiden täyttöjä tai puhelinnumeron klikkauksia ja paljon muuta. Ilman konversioseurantaa Google-mainontaa on vaikea mitata ja arvioida tuoko mainonta haluttuja tuloksia. Olemme kirjoittaneet kattavat ohjeet konversioseurannan asennuksesta blogiimme. Seuraa ohjeita ja asenna konversioseuranta verkkosivullesi tai laita meille viestiä, niin autamme sinua.

Kampanjatyypin valinta

Kun tilisi ja konversioseuranta on valmis, voit luoda ensimmäisen kampanjasi. Ennen kampanjan luomista, mieti mitä olet mainostamassa. Tavoitteesi vaikuttaa kampanjatyypin valintaan, sillä jos yrityksesi on vielä alkuvaiheessa ja melko tuntematon, voi olla hyvä tehdä ensin tunnettuutta kasvattavaa mainontaa esimerkiksi Display tai Kysynnän kasvatus kampanjoiden avulla. Myös hakumainonta kannattaa, jotta saat mainoksesi näkymään sopivien hakujen yhteyteen. Jos taas haluat keskittyä puhtaasti ostoihin tai liideihin, voit tehdä hakusanamainonnan lisäksi Performance Max kampanjan, joka keskittyy puhtaasti keräämään konversioita tai konversioarvoa.

Avainsanatutkimus

Ennen kuin luot ensimmäisen hakukampanjasi, tee huolellinen avainsanatutkimus. Avainsanatutkimuksella voidaan kartoittaa eri sanojen hintaa, hakuvolyymia ja kilpailua. Ensin kannattaa miettiä oman palvelun juuriavainsanat eli laajemmat avainsanat, joista voi jatkojalostaa varsinaisia avainsanoja. Ideoinnissa kannattaa miettiä, millä avainsanoilla asiakkaasi voisivat etsiä palveluitasi.

Hintatarjousstrategian valinta

Sopivan markkinointitavoitteen ja siihen sopivan hintatarjousstrategian valitseminen kampanjaasi on tärkeää, sillä se ohjaa kampanjasi käyttäytymistä huutokaupoissa. Hintatarjousstragioita on paljon ja niiden valintaan liittyy monia asioita, joten kannattaa lukea blogistamme hintatarjousstrategioista ja niiden valinnasta jo ennen kampanjan luomista. 

Näin luot ensimmäisen kampanjasi

Kampanja-asetukset
  1. Navigoi tililläsi kampanjat osioon vasemmasta sivupalkista. Paina sinistä plus-nappia luodaksesi uuden kampanjan.
  2. Valitse kampanjatavoitteesi. Käytämme tässä esimerkissä liidejä.
  3. Valitse konversiotavoitteet kampanjallesi. Google ehdottaa automaattisesti tilillesi asetettuja oletuskonversioita mutta voit myös muokata konversiotavoitteita, jos haluat luoda kampanjoita erilaisilla tavoitteilla.
  4. Valitse kampanjatyyppi. Tässä esimerkissä valitsemme tyypiksi haku.
  5. Seuraavaksi valitse, miten haluat saavuttaa tavoitteesi. Tässä tapauksessa käytämme verkkosivukäyntejä. Lisää verkkosivusi url-osoite, jota mainoksesi koskee ja jonne haluat käyttäjien päätyvän mainosta klikatessa.
  6. Nimeä kampanja ja valitse jatka.
  7. Valitse kampanjaasi hintatarjousstrategia. Strategian valinta riippuu tavoitteestasi ja siitä onko konversioseurantaa asetettu. Sopivan hintatarjousstrategian valitseminen kampanjaasi on tärkeää, sillä se ohjaa kampanjasi käyttäytymistä huutokaupoissa. Hintatarjousstragioita on paljon ja niiden valintaan liittyy monia asioita, joten kannattaa lukea blogistamme hintatarjousstrategioista ja niiden valinnasta.
  8. Seuraavassa vaiheessa voit valita haluatko mainostaa vain uusille vai myös nykyisille asiakkaille. Jos valitset “tee hintatarjouksia vain uusista asiakkaista”, Google rajoittaa kohdistuksesi vain uusille. Jos et valitse tätä, Google tekee hintatarjouksia oletuksena tasaisesti sekä uusille, että nykyisille.
  9. Verkostot: Tässä kohdassa valitset missä verkostoissa kampanjasi näkyy. Valittavina on Google hakukumppanit ja Display-verkosto. Googlen hakukumppanit sisältää erilaisia sivustoja, jotka tekevät yhteistyötä Googlen kanssa. Display-verkostossa puolestaan voidaan käyttää hausta ylijäänyttä budjettia. Molemmat näistä kannattaa klikata pois päältä, sillä ne harvemmin tuottavat laadukkaita liidejä ja syövät turhaan budjettia.
  10. Seuraavaksi voit valita sijaintisi eli kohdistaa mainokset näkymään sille alueelle, mistä arvelet asiakkaidesi tulevan.
  11. Valitse kieliasetukset. Valitse ne kielet, joita asiakkaasi ymmärtävät ja käyttävät laitteillaan. Esimerkiksi Suomessa mainostettaessa voi olla järkevää valita suomen lisäksi englanti ja ruotsi.
  12. Voit valita yleisösignaaleja kampanjaasi. Yleisöissä on oletuksena havainnointi, jotta se ei rajoita kampanjasi toimintaa. Toisena vaihtoehtona on kohdistus, joka rajoittaa kampanjasi näkymään vain valitsemillesi yleisöryhmille.
  13. Seuraavaksi valitset haluatko käyttää laajoja avainsanoja vai avainsanojen vastaavuustyyppejä. Tässä kannattaa valita vastaavuustyypit, jotta voit itse valita, avainsanojen vastaavuudet. Varsinkin jos käytössä ei ole konversioseurantaa ja konversioihin pohjautuvaa hintatarjousstrategiaa, laajoja avainsanoja ei kannata käyttää.
  14. Lisäasetukset. Lisäasetuksissa voit valita haluatko käyttää mainosten vuorottelua (suositeltu), määrittää alkamis- ja loppumisajan kampanjalle ja aikatauluja mainosten näyttämiselle sekä lisätä seurantamalleja ja brändirajoituksia.
Valitse kampanjan tavoite
Valitse miten haluat saavuttaa tavoitteesi

 

 

 

 

 

 

Valitse yleisösegmentteihin havainnointi, jotta et rajoita kampanjaa
Mainosryhmä ja mainos
  1. Seuraavaksi pääset määrittämään avainsanat, joiden yhteydessä haluat mainostesi näkyvän. Google ehdottaa sinulle automaattisesti verkkosivusi perusteella avainsanoja, joista voit valita sopivia ja poistaa epäoleelliset. Avainsanojen valintaa varten kannattaa myös tehdä avainsanatutkimus, jossa kartoitetaan potentiaalisten avainsanojen hinnat, kilpailutilanne ja hakuvolyymi. Voit myös valita avainsanoillesi eri vastaavuuksia: [tarkka], “lauseke” ja laaja. 
  2. Mainos
    1. Avainsanojen määrityksen jälkeen pääset luomaan ensimmäisen mainoksesi. Google Ads lisää automaattisesti aikaisemmin lisäämäsi verkkosivun osoitteen lopullinen url -kohtaan mutta voit myös tarvittaessa muokata tätä. Lopullinen url on se sivu, mihin asiakas päätyy mainosta klikatessaan. Voit myös muokata näytettävää polkua eli jos url osoitteesi on todella pitkä, voit lyhentää sitä näyttämällä mainoksessa vain esimerkiksi sivun nimen mille asiakas päätyy. Näytettävä polku tulee muodossa www.sinunsivustosi.fi/määrittämäsi-näytettävä-polku 
    2. Mainokseen voi ja on suositeltavaa lisätä 15 otsikkoa ja neljä kuvausta.
    3. Otsikoihin kannattaa sisällyttää aikaisemmin määrittämiäsi avainsanoja, jotta mainoksen laatu nousee. 
    4. Voit myös halutessasi kiinnittää otsikoita tiettyihin sijainteihin eli esimerkiksi sijainnissa 1 näkyy pelkästään asiakkaan ongelmaan liittyviä otsikoita, sijainnissa 2 näkyy yrityksesi ratkaisu asiakkaan ongelmaan ja sijainnissa 3 näkyy toimintakehotus eli CTA, joka voi olla esimerkiksi “ota yhteyttä” tai “varaa nyt” tai mitä ikinä haluatkaan asiakkaan verkkosivuillasi tekevän.
    5. Lisää kampanjaan kuvia, jotta mainoksistasi tulee visuaalisempia. Voit luoda kuvia vaikkapa canvalla niin, että saat myös niihin näyttävät ja houkuttelevat tuotekuvat ja tekstit, jotka lisäävät käyttäjän todennäköisyyttä kiinnostua mainoksestasi.
    6. Jos olet suorittanut jo mainostajantodennuksen, voit lisätä myös yrityksesi nimen ja logon mainoksiin.
    7. Mainokseen kannattaa lisätä myös lisäelementtejä kuten sivustolinkkejä, sisältöpoimintoja, huomiotekstejä, puhelinnumero ja muita mainokseesi sopivia ja käyttäjälle lisäarvoa ja -tietoa tuovia elementtejä. Voit lukea lisää eri lisäelementeistä Google Ads -mainonnan termit blogista. https://kaupallinen.fi/google-ads-mainonnan-termit/ 
Budjetti ja tarkistaminen
  1. Seuraavassa vaiheessa voit valita kampanjasi päiväbudjetin. Apua budjetin valitsemiseen löydät blogistamme Google Ads – mainonnan hinta ja siihen vaikuttavat tekijät 
  2. Lopuksi tarkista, että kampanjasi asetukset ovat oikein ja korjaa mahdolliset virheet. Kun olet tyytyväinen kampanjaasi, paina julkaise.

Tarvitsetko apua Google-mainonnan käyttöönotossa?

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle! Voimme käydä yhdessä läpi Google-mainontasi tavoitteet ja auttaa sinua pääsemään alkuun tai hoitaa mainonnan kokonaan puolestasi.