Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus on tärkeä osa sekä Google-mainontaa että hakukoneoptimointia. Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa avainsanoja, joilla saadaan hyvin näkyvyyttä mainonnassa tai orgaanisesti. Avainsanatutkimuksella tarkoitetaan sopivien avainsanojen etsimistä ja ideointia sekä niiden hinnan, hakumäärien ja kilpailutilanteen tutkimista.

Tässä artikkelissa käsitellään sitä, miksi avainsanatutkimus on tärkeää, miten tutkimus toteutetaan ja lopusta löydät myös sekä ilmaisia että maksullisia työkaluja avainsanatutkimuksen toteutukseen.

Tässä artikkelissa:

Miksi avainsanatutkimus on tärkeä?

  1. Hakukoneoptimointi eli SEO – Avainsanatutkimuksen avulla saat katsauksen asiakkaasi ajattelumaailmaan ja voit ymmärtää paremmin. mitä sanoja he käyttävät etsiessään tietoa hakukoneista. Käyttämällä näitä avainsanoja verkkosivusi sisällössä, parannat näkyvyyttäsi ja sijoitustasi hakutuloksissa joka puolestaan johtaa korkeampaan liikenteen määrään sivustollasi. Ilman avainsanatutkimusta, voi verkkosivusi jäädä täysin näkymättömiin.
  2. Google-mainonta – Avainsanatutkimuksella voit kartoittaa avainsanojen hintoja, volyymia ja kilpailua ja tehdä näin dataan pohjautuvia päätöksiä siitä, mistä avainsanoista haluat maksaa ja millä avainsanoilla sinulla on mahdollista kilpailla.
  3. Kohderyhmän ymmärtäminen – Saat paremman käsityksen kohderyhmästäsi ja näin voit luoda heille räätälöityä sisältöä ja mainoskampanjoita. Kun vastaat heidän tarpeisiin, saat todennäköisemmin enemmän liikennettä verkkosivuillesi ja parempaa tuottoa maksetuille kampanjoillesi.
  4. Kilpailu – Ilman avainsanatutkimusta potentiaaliset asiakkaasi päätyvät kilpailijan laariin, jos et näy maksullisesti etkä orgaanisesti heidän hakiessaan palveluitasi. Analysoimalla kilpailijoidesi käyttämiä avainsanoja, voit myös löytää uusia mahdollisuuksia ja markkinarakoja. Näin pääset erottumaan joukosta paremmin.
  5. Näy oikeilla avainsanoilla – Vaikka olisit kirjoittanut paljon sisältöä verkkosivuillesi tai laittanut avainsanoja mainoksiisi, se ei auta, jos kyseisiä avainsanoja ei haeta ja niistä ei olla kiinnostuneita. Tällöin tehty työ menee harakoille.
  6. Relevanssi – Kun sisältösi ja mainoksesi vastaavat asiakkaan tarpeisiin, nostaa se arvoa kävijöille. Google Adsissä odotettu klikkausprosentti ja laskeutumissivukokemus vaikuttavat mainoksen laatuun ja sitä kautta siihen, kuinka todennäköisesti mainosta näytetään. Siksi verkkosivun sisällön ja avainsanojen tulisi olla linjassa keskenään.
  7. Trendit – Avainsanatutkimuksen avulla voit löytää uusia trendaavia aiheita ja siten se voi auttaa sinua jopa tuotekehityksessä.
  8. Liiketoiminnan kasvu – Kun sivusto ja mainokset ovat paraatipaikalla näkyvillä hakutuloksissa, voit kasvattaa brändin tunnettuutta, asiakaspohjaa ja siten myös liikevaihtoa.
Vinkki: Maksillisella avainsanatyökalulla voit viedä hakukoneoptimoinnin uudelle levelille.

Avainsanatutkimuksen vaiheet

Ideointi

Avainsanatutkimuksen alussa voit miettiä erilaisia aihealueita, jotka ovat yrityksellesi tärkeitä. Tässä vaiheessa voit tutkia kilpailijoitasi ja katsoa millaista sisältöä he ovat julkaisseet ja mistä aiheista he kirjoittavat. Kannattaa miettiä myös sitä, mistä aihealueista potentiaaliset asiakkaasi ovat kiinnostuneet ja mistä he haluaisivat löytää lisää tietoa.

Näiden aiheiden pohjalta voit alkaa miettimään aiheeseen sopivia avainsanoja. Mieti useita avainsanoja aiheeseen liittyen ja ryhmittele niitä. Näin saat listan tutkittavista avainsanoista. Ajattele avainsanalistaa myös siltä kannalta, vastaako se käyttäjän hakutarkoitusta. Samat säännöt pätevät sekä Google-mainontaan että hakukoneoptimointiin, sillä verkkosivuillasi haluat kirjoittaa asiakkaita kiinnostavista aiheista ja löytää ryhmän avainsanoja, joilla he voisivat etsiä tietoa/palveluita/tuotteita.

Myös Google Adsissä avainsanoja kannattaa ryhmitellä sekä kampanjoittain että mainosryhmittäin, niin että ne vastaisivat aina mahdollisimman hyvin sekä mainoksen että verkkosivujen sisältöä. Siksi Google-mainonnan avainsanatutkimusta varten kannattaakin tarkistaa omien verkkosivujen sisältö ja muokata sitä tarvittaessa sopivaksi tai yksinkertaisesti valita mainontaan joku muu palvelu, jos kyseisestä palvelusta ei ole tarpeeksi tietoa ja yritykselläsi ei ole ratkaisua asiakkaan pulmaan.

Avainsanojen tutkiminen

Kun olet ideoinut avainsanoja, voit aloittaa niiden tutkimisen. Tässä voit hyödyntää avainsanatyökaluja tai jos sinulla ei ole erillistä työkalua käytössäsi, voit käyttää myös Google Adsin omaa avainsanasuunnittelijaa.

Kun syötät avainsanan suunnittelijaan, näet kuinka paljon sillä on keskimäärin hakuja kuukaudessa. Tästä voit päätellä onko avainsanalla tarpeeksi kysyntää ja kannattaako se ottaa käyttöön mainonnassa tai hakukoneoptimoinnissa. Listaa avainsanat ja niiden hakuvolyymit, kilpailu ja hinnat, jotta voit vertailla niitä myöhemmin.

Näet myös arvion siitä, mitä mainostajat ovat alimmillaan ja ylimmillään maksaneet päästäkseen näkyviin sivun ylälaidassa. Hinta on merkitty klikkauskohtaisesti eli kuinka paljon yhdestä klikkauksesta on maksettu. Tämä auttaa sinua suunnittelemaan budjettia mainontaan ja jos avainsanan klikkaushinnat ovat liian korkeita budjettiisi nähden, kannattaa ehkä etsiä avainsanoja, joilla on halvempi klikkauskohtainen hinta.

Avainsanasuunnittelijasta näet myös kuinka kilpailtu avainsana on. Tämän ominaisuuden avulla voit etsiä vähemmän kilpailtuja avainsanoja, joilla pääset näkyville pienemmällä vaivalla ja vähemmällä budjetilla. Kannattaa myös Googlata avainsanoja ja katsoa millaisia hakutuloksia sanoilla nousee esiin ja millä avainsanoilla kilpailijasi ovat esillä.

Kun syötät avainsanoja suunnittelijaan, se automaattisesti ehdottaa myös antamaasi avainsanaan liittyviä ideoita. Näistä ideoista voit löytää hyviä avainsanoja, joita hyödyntää sivulla tai mainonnassa. Kaikkia ideoita ei kuitenkaan kannata ottaa mukaan vain sen takia, että Google niitä ehdottaa, vaan kriittisesti miettiä kuvaavatko ne oikeasti palveluasi tai ovatko ne tarpeeksi tarkkoja. Tässä apuna voi hyödyntää hakua ja katsoa minkälaisia tuloksia ja mainoksia ehdotettu avainsana antaa. Jos tulokset eivät vastaa palveluasi, kannattaa se jättää suosiolla pois, sillä Google arvottaa myös hakutarkoitusta.

Analyysi

Kun olet tarkistanut avainsanojen hakumäärät, kilpailun ja hinnat ja listannut ne esimerkiksi Exceliin, voit alkaa tehdä niistä vertailua ja valintaa. Lopullisiksi avainsanoiksi kannattaa valita sellaiset, joilla on tarpeeksi hakukertoja kuukaudessa ja jotka sopivat budjettiin eivätkä ole liian kilpailtuja. Myös seuraavat asiat kannattaa ottaa huomioon analysoidessasi avainsanoja.

  • Hakuvolyymi: kuinka paljon hakuja avainsanalla on kuukaudessa
  • Liikennepotentiaali: kuinka usein avainsanaa hakenut klikkaa mainosta/hakutulosta ja päätyy verkkosivulle
  • Avainsanan vaikeus: kuinka paljon kilpailua avainsanalla on ja kuinka vaikeaa sillä on saada korkea sijoitus
  • Google Ads klikkauskohtainen hinta: kuinka paljon klikkaus avainsanalla maksaa
  • Arvo yritykselle: kuinka paljon saat hyötyä siitä, että olet näkyvillä kyseisellä avainsanalla

Avainsanatyökalut

Avainsanatutkimuksen tekemiseen on olemassa monia eri työkaluja sekä maksullisia että ilmaisia. Ilmaisillä avainsanatyökaluilla pääset alkuun hakukoneoptimoinnissa ja mainonnan avainsanojen suunnittelussa. Jos kuitenkin haluat oikeasti saada näkyvyyttä ja hallita hakutuloksia maksullisessa mainonnassa tai orgaanisesti, kannattaa ottaa käyttöön avainsanojen tutkintaan tarkoitettu maksullinen työkalu. Ilmaiset versiot ovat rajallisia ja niistä ei löydy kaikkea tarvittavaa tietoa kunnollisen avainsanatutkimuksen tekemiseen.

Ilmaiset työkalut

Google Ads avainsanasuunnittelija

Avainsanatutkimusta voi toteuttaa Google Adsissa. Löydät avainsanasuunnittelijan Google Adsista vasemmasta sivupalkista Työkalut ja asetukset → Suunnittelu → Avainsanasuunnittelija. Tällä työkalulla voit tarkistaa avainsanojen hinnat, kilpailun ja hakuvolyymin sekä vastaanottaa ideoita uusista avainsanoista joko syöttämiesi avainsanojen tai verkkosivusi perusteella. Käyttääksesi tätä työkalua, sinulla tulee olla Google Ads tunnukset.

Ahrefs Keyword Generator

Ahrefs Keyword Generator:in avulla voit tutkia avainsanoja ja nähdä kuinka vaikeaa on päästä näkyville avainsanalla. Saat myös ehdotuksia avainsanoista, jotka liittyvät syöttämääsi avainsanaan, jotta voit ideoida tarkempia ja osuvampia avainsanoja. Ahrefsi:llä on myös maksullinen ja kattavampi työkalu, josta kerrotaan alempana.

Ubersuggest

Ubersuggest on ilmainen työkalu, jolla voit hakea avainsanojen hakumääriä ja saada kattavan määrän ehotuksia avainsanoiksi. Tällä työkalulla saat myös tietoa orgaanisten hakutulosten ja maksullisen mainonnan kilpailusta. Ubersuggest ehdottaa kattavammin erilaisia yhdistelmiä ja sanapareja avainsanasta, jonka syötit työkaluun ja näin voit löytää hyviä ideoita mainontaasi ja myös avainsanoja, joiden yhteydessä et halua näkyä.

Maksulliset työkalut

SemRush

SemRush on myös laajalti käytetty avainsanatyökalu, jolla voit tehdä avainsanasuunnittelua, tarkistaa linkitystesi tilaa, tehdä kilpailija-analyysiä ja paljon muuta. Alla olevassa kuvassa on esiteltynä heidän työkalujaan hakukoneoptimointiin liittyen. 

Ahrefs

Ahrefs:illa on myös maksullinen ja erittäin tehokas avainsanatyökalu hakukoneoptimoinnin ja mainonnan avainsanojen suunnitteluun. Ahrefsista saat tarkkaa tietoa sivustosi nykytilasta, avainsanojen kilpailusta ja vaikeusasteista, kilpailijoiden avainsanoista ja paljosta muusta. 

 

Ahrefs:in maksullisella työkalulla saat enemmän tietoa
Dashboa

Dashboa on tekoälypohjainen työkalu hakukoneoptimoinnin helpottamiseksi. Dasboan ohjelmiston avulla voit analysoida omat ja kilpailijoiden verkkosivut ja saada automaattisesti toimenpide-ehdotuksia hakukoneoptimoinnin tehostamiseksi. Dashboa voi avustaa myös sisällönsuunnittelussa avainsanojen lisäksi. 

Meillä Kaupallisella on käytössä avainsanatutkimukseen maksulliset ja tehokkaat ohjelmat, joten voimme auttaa sinua saamaan kaiken hyödyn irti hakukoneoptimoinnista ja Google-mainonnasta. Ota yhteyttä niin luodaan yrityksellesi toimivat avainsanastrategiat niin hakukoneoptimointiin kuin markkinointiin.

Tarvitsetko apua Google-mainontaan?

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme soittaa sinulle! Voimme käydä yhdessä läpi Google-mainontasi ja katsoa juuri sinulle toimivan ratkaisun